Pemanfaatan Plastic Canvas sebagai Tas Handmade yang Dikombinasikan untuk Menambah Inovasi Baru pada Produk Handmade

Authors

  • Layla Hanisa Universitas 17 Agustus 1945
  • Veronika Mevelia Christine Universitas 17 Agustus 1945
  • Zaschia Flanivolya Matulessy Universitas 17 Agustus 1945
  • Anggun Pratiwi Universitas 17 Agustus 1945
  • Achmad Bagas Djuan R Universitas 17 Agustus 1945
  • Irda Agustin Kustiwi Universitas 17 Agustus 1945

DOI:

https://doi.org/10.61132/kegiatanpositif.v2i4.1461

Keywords:

innovation, umkm, knit bags

Abstract

This research aims to provide new innovations in handmade products or knitted products. Apart from that, this research also aims to help UMKM in developing their handmade bag business. The methods we use in this activity are research, discussion, training, development and evaluation. The results of this research show an increase in product quality, creativity and sales through digital and offline marketing strategies. Collaboration with partners makes a big contribution, especially in practical training and product marketing. Even though there are challenges such as manual production processes and market competition, innovation and the right marketing strategy can help this product remain competitive and have the opportunity to develop sustainably. We hope that UMKM players can develop the handmade bag or knitted bag business by developing new innovations while maintaining product quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M. R. (2014). Manajemen dan evaluasi kinerja karyawan. Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 52.

Bahtiar, E., Kurniawan, D., Wulandari, S. W., & Widiarti, W. (2014). Tas Rajut Sebagai Sarana Bisnis dan Kreativitas Mahasiswa. In Pekan Ilmiah Mahasiswa Nasional Program Kreativitas Mahasiswa-Kewirausahaan 2014. Indonesian Ministry of Research, Technology and Higher Education.

Dessler, G. (2020). Human Resource Management (16th ed.)

Ernawati, D. (2019). Pengaruh kualitas produk, inovasi produk dan promosi terhadap keputusan pembelian produk Hi Jack sandals Bandung. JWM (Jurnal Wawasan Manajemen), 7(1), 17-32.

Fadhilah, N. A., & Setiadi, E. (2023). Perancangan Tas Rajut Untuk Fasilitas Nail Artist. Jurnal Desain Produk Nasional, 1(1), 17-30.

Firmansyah, M. A. (2023). Pemasaran Produk dan Merek: Planning & Strategy. Penerbit Qiara Media.

Gustiana, R., Hidayat, T., & Fauzi, A. (2022). Pelatihan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia (Suatu Kajian Literatur Review Ilmu Manajemen Sumber Daya Manusia). Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(6), 657-666.

Kemenparekraf. (2024, 27 Maret). Siaran Pers: Menparekraf: Indonesia Fashion Week 2024 Perkuat Ekosistem Fesyen Tanah Air. Diakses pada 18 Desember 2024, dari https://kemenparekraf.go.id/berita/siaran-pers-menparekraf-indonesia-fashion-week-2024-perkuat-ekosistem-fesyen-tanah-air

Luthfi, Z., & Wijaya, F. (2024). Pengembangan Strategi Bisnis Tas Handmade Pada CV Cagho Prima Nusantara. Jurnal Ilmu Sosial, Manajemen, Akuntansi Dan Bisnis, 5(1), 154-170.

Pratiwi, A. A. M. (2020). Peran Media Sosial Dalam Meningkatkan Penjualan Online Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Satyagraha, 3(2), 73-81.

Putri, R. F., Fitriani, E. W., & Sartika, S. H. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Erigo Store Brand Fashion Lokal Indonesia Yang Mendunia. Transekonomika: Akuntansi, Bisnis Dan Keuangan, 2(5), 213-220.

Rispianda, R. P., & Arijanto, S. (2014). Rumusan Alternatif Strategi Suatu Perusahaan Tas dalam Menghadapi Persaingan Industri. Jurnal Rekayasa. Hal (1).

Riyanto, D. Y., Budiarjo, H., & Mahmud, F. F. (2019). Pengembangan Desain Produk Tas Kuliah Yang Efisien Bagi Mahasiswa Desain Di Stikom Surabaya. CandraRupa: Journal of Art, Design, and Media, 1(1), 7-14.

Rupa, J. S. PLASTIK KANVAS SEBAGAI MEDIA PENERAPAN TEKNIK SULAM MENGGUNAKAN BENANG BLUDRU DI SMA KHADIJAH SURABAYA.

Selay, A., Andigha, G. D., Alfarizi, A., Wahyudi, M. I. B., Falah, M. N., Encep, M., & Khaira, M. (2023). Sistem Informasi Penjualan. Karimah Tauhid, 2(1), 232-237.

Sugarda, Y. B. (2020). Panduan praktis pelaksanaan focus group discussion sebagai metode riset kualitatif. Gramedia Pustaka Utama.

Sumarto, S., & Harahap, E. K. (2022). Bentuk Kerja Sama Pascasarjana IAIN Curup dalam Penerapan Merdeka Belajar Kampus Merdeka (Mbkm). Jurnal Literasiologi, 8(2), 556627.

Tjiptono, F. (1995). Strategi pemasaran.

Tjiptono, F. (2023). Riset pemasaran. Penerbit Andi.

Wulandari, Y., & Achir, S. (2015). Pengaruh Bahan Tali Rafia Asahylon Terhadap Hasil Jadi Crochet/Rajutan Pada Tas Jinjing (Corde Bag). Jurnal Tata Busana 4(2): 66-72.

Downloads

Published

2024-12-20

How to Cite

Layla Hanisa, Veronika Mevelia Christine, Zaschia Flanivolya Matulessy, Anggun Pratiwi, Achmad Bagas Djuan R, & Irda Agustin Kustiwi. (2024). Pemanfaatan Plastic Canvas sebagai Tas Handmade yang Dikombinasikan untuk Menambah Inovasi Baru pada Produk Handmade . Kegiatan Positif : Jurnal Hasil Karya Pengabdian Masyarakat, 2(4), 209–223. https://doi.org/10.61132/kegiatanpositif.v2i4.1461

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.