Kepemimpinan Pendidikan dan Kewenangan : Tinjauan Literatur Tentang Dinamika Kekuasaan dan Pengambilan Keputusan di Lingkungan Sekolah

Authors

  • M. Alfian Nur Afandi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • M. Imammul Muttaqien Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.61132/lokawati.v3i1.1403

Keywords:

Educational Leadership, Decision Making, School Environment

Abstract

Leadership in the context of education plays a crucial role in determining the direction and quality of decision-making in the school environment. This study aims to describe the concepts of educational leadership and authority, and analyse the dynamics of power in school decision-making. Using a literature review approach, this research identifies various factors that influence decision-making by school leaders, such as sources of authority and power dynamics. The results show that effective leadership in education depends not only on formal authority, but also on the ability to manage power wisely. The implications of this study provide recommendations for school leaders in improving the quality of leadership and decision-making and offer important insights for the development of better education policies in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Habe, M. J., Samsu, S., Mardalina, M., Gumahansyah, R., Rusmini, R., Ahdiyenti, A., & Fardinal, F. (2022). Faktor penentu keberhasilan kepemimpinan pendidikan Islam. Jurnal Ilmu Multidisiplin, 1(2), 304–313. https://doi.org/10.38035/jim.v1i2.29

Hafiz, S. E., & Aditya, Y. (2021). Kajian literatur sistematis penelitian religiusitas di Indonesia: Istilah, definisi, pengukuran, hasil kajian, serta rekomendasi. Indonesian Journal for The Psychology of Religion, 1(1), 1–22. https://doi.org/10.24854/ijpr428

Harahap, A. A. (2024). Pengertian dan konsep dasar kepemimpinan pendidikan Islam. Lentera Ilmu: Jurnal Kependidikan, Riset dan Teoritis, 1(1).

Hayati, R., Armanto, D., & Kartika, Y. (2023). Kepemimpinan pendidikan. Jurnal Manajemen dan Budaya, 3(2), 32–43. https://doi.org/10.51700/manajemen.v3i2.450

Hidayat, N. M. (2022). Strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan sekolah bermutu (Studi kasus peningkatan mutu pengelolaan sekolah di SMP Islam Terpadu Harapan Umat Karawang).

Hifza, H., Suhardi, M., Aslan, A., & Ekasari, S. (2020). Kepemimpinan pendidikan Islam dalam perspektif interdisipliner. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 46–61. https://doi.org/10.31538/ndh.v5i1.518

Iqbal, M. I. F. A. J., & Hamdaniyah, S. (2023). Model kepemimpinan pendidikan dalam meningkatkan kualitas pendidikan Islam di Indonesia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 505–521.

Istikomah, I. (2018). Strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. Nur El-Islam: Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan, 5(2), 26–53. https://doi.org/10.51311/nuris.v5i2.107

Juhji, W., Muslihah, E., & Suryapermana, N. (2020). Pengertian, ruang lingkup manajemen, dan kepemimpinan pendidikan Islam. Jurnal Literasi Pendidikan Nusantara, 1(2), 113.

Juhji. (2020). Pengertian, ruang lingkup manajemen, dan kepemimpinan pendidikan Islam. Jurnal Literasi Pendidikan Nusantara, 1(2).

Kurniati, D., & Jailani, M. S. (2023). Kajian literatur: Referensi kunci, state of art, keterbaruan penelitian (novelty). Jurnal QOSIM: Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.50

Kurniawan. (2020). Konsep kepemimpinan dalam Islam. Produ: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1).

Latifah, Z. (2021). Pentingnya kepemimpinan. Dalam Seminar Nasional (Vol. 1, pp. 103–111).

Muchtarom, M., Sumarni, A., Firman, F., & Sobarie, N. (2023). Penilaian kualitas kepemimpinan pendidikan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 806–814. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i2.4616

Muhammad, Y. (2021). Konsep dasar karakteristik kepemimpinan dalam pendidikan Islam. Al-Hikmah: Jurnal Pendidikan dan Pendidikan Agama Islam, 3(2), 157–169. https://ejournal.uniks.ac.id/index.php/Alhikmah/article/view/1668

Nasukah, B. (2020). Internalisasi nilai-nilai kepemimpinan profetik di lembaga pendidikan Islam. Dirāsāt: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 6(2).

Sharifudin, K. (2024). Pengambilan keputusan dalam organisasi pendidikan. NETIZEN: Journal of Society and Business, 1.

Sinaga, D. M. (2023). Pengambilan keputusan dalam organisasi pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(1), 2899–2907.

Syaifullah, S. A., Insanitaqwa, P. A. B., & Mufidah, M. (2021). Kepemimpinan pendidikan Islam. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(7), 840–847. https://doi.org/10.59141/cerdika.v1i7.126

Ulinnuha, N. R. (2019). Karakteristik kepemimpinan pendidikan Islam. Tarlim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 141. https://doi.org/10.32528/tarlim.v2i2.2606

Downloads

Published

2024-12-07

How to Cite

M. Alfian Nur Afandi, & M. Imammul Muttaqien. (2024). Kepemimpinan Pendidikan dan Kewenangan : Tinjauan Literatur Tentang Dinamika Kekuasaan dan Pengambilan Keputusan di Lingkungan Sekolah. Lokawati : Jurnal Penelitian Manajemen Dan Inovasi Riset, 3(1), 34–42. https://doi.org/10.61132/lokawati.v3i1.1403

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.