Strategi Pemasaran Syariah Batik Jambi
Studi Kasus Toko Batik Jambi Ardiah
DOI:
https://doi.org/10.61132/nuansa.v2i3.1119Keywords:
Sharia Marketing Strategy, Buying Interest, Batik JambiAbstract
Sharia marketing strategy is a plan or planning of entrepreneurs and companies which is the implementation of the concept of determining prices, targets, and procedures for promotion and expansion of ideas, goods and services for exchange that meets customer needs. This study aims to find out the buying interest and consumer interest in Jambi batik. This research is a qualitative research, because this research instrument uses interviews to get data, The population in this study is consumers who buy Jambi batik products or batik at Ardiah stores. A sample of 73 people was determined, with interview techniques. The results of the study found that: Sharia marketing strategy significantly had a positive effect on buying interest with a value above 0.477 meaning that 47.7/% of Jambi batik marketing could explain its influence on Jambi batik buying interest, while 52.3% was explained by other factors.
Downloads
References
Adryamarthanino, V. (2022). Sejarah Batik Jambi. Kompas. Retrieved from https://www.kompas.com
Ahmad Fanzuri. (2022). Efektivitas Strategi Pemasaran Syariah Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Pusat Oleh-oleh Khas Kota Bengkulu Dalam Menghadapi Era New Normal. Program Studi Ekonomi Syariah.
Albanjar, F. R. (2022). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan (Studi Pada Ud. Sari Murni / Jenang Tradisional Lasimun Kecamatan Boyolangu Kabupaten Tulungagung). Journal Of Islamic Banking and Shariah Economy, 2, 167–186.
AL-Qur’an Dan Terjemahannya: Juz 1-30.
Amirotun, A. (2016). Perencanaan pengembangan strategi pemasaran pendidikan berbasis analisis swot di MI Negeri Brakas, Demak.
Ana Widya Puspitasari & Renny Oktafia. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Untuk Peningkatan Pangsa Pasar Produk Jelly Motif Pada UD. Sumber Abadi Kecamatan Gedangan Kabupaten Sidarjo. AL-INFAQ: Jurnal Ekonomi Islam, 11.
Arwani, A. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Pengusaha Batik Kelurahan Banyurip Pekalongan Dengan Pendekatan Marketing Mix Berbasis Syariah. Li Falah: Jurnal Studi Ekonomi dan Bisnis Islam, 4(1). https://doi.org/10.31332/lifalah.v4i1.1345
Atmoko, P. H. (2018). Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume Penjualan di Cavinton Hotel Yogyakarta. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 1(2), 83–96.
Fahma, R., & Sujianto, A. E. (2022). Strategi Bauran Pemasaran Syariah Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Batik Liris Manis Tulungagung. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 1(8), 2001–2014.
Hafidhuddin, D. (2013). Manajemen syariah dalam praktik. Gema Insani.
Imawan, H. (2019). Di Toko Saudi Stori Batuh. Universitas Islam Negri Ar Raniry Banda Aceh.
Latifah, F. N., Azizah, N. L., Maika, M. R., & Chusna, N. M. (2021). Analisa Strategi Pemasaran Batik Secara Online pada Produsen Batik Warga Muhammadiyah Desa Kenongo Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Ekonomi Islam, 13(1), 33–42. https://doi.org/10.35891/ml.v13i1.2796
Lestari, D., Masruchin, & Latifah, F. N. (2022). Penerapan Strategi Pemasaran Syariah Pada UMKM Franchise Pentol Kabul Dalam Meningkatkan Pendapatan. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 5(1), 216–229. https://doi.org/10.25299/jtb.2022.vol5(1).9243
Mubarok, N. (2017). Strategi Pemasaran Islami Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Butik Calista. I-Economics: A Research Journal on Islamic Economics, 3(1), 73–92.
Puspitasari, A. W. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Untuk Peningkatan Pangsa Pasar Produksi Jelly Motip Pada UD. Sumber Abadi Kecamatan Gedangan Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Ekonomi Islam, 11(2), 140–157.
Tho’in, M., Efendi, T. F., & Permatasari, D. (2021). Pengaruh Strategi Pemasaran Syariah, Kepuasan Konsumen dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Loyalitas Konsumen (Studi Kasus pada Naughti Hijab Store). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(2), 1117–1127.
Wibowo, D. H. (2015). Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Daya Saingnya UMKM (Studi pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB, 29(1), 59–66.
Widadi, Z. (2019). Pemaknaan Batik Sebagai Warisan Budaya Takbenda. Jurnal PENA, 33(2), 17–27.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Nuansa : Publikasi Ilmu Manajemen dan Ekonomi Syariah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.