Efektivitas Media Sosial Instagram Sebagai Media Promosi Pada UMKM Durian Woke
Studi Kasus Konten Digital Cafe Durian Woke Taktakan
DOI:
https://doi.org/10.61132/nuansa.v2i1.610Keywords:
AIDA, Promotion Effectiveness, Social MediaAbstract
Strengthening MSMEs in the face of globalization and intense competition means being able to respond to global challenges such as increasing product and service innovation. Consumers' willingness to buy and interest in products sold by MSMEs is increasing. The aim of this research is to determine the effectiveness of Durian Woke MSME product promotion on Instagram media. The effectiveness of advertising actions is measured using the AIDA concept (Attention, Interest, Desire, Action). The research sample consisted of 53 people with active Instagram accounts who followed the Durian Woke Instagram account in the food sector which advertises on Instagram media. The data collection method uses a questionnaire as respondent data. The research results show that the effectiveness of Instagram social media as an advertising medium is beneficial for Durian Woke MSMEs in stimulating consumer interest in finding out about available products.
Downloads
References
Hasanah, N., Nugroho, L. E., & Nugroho, E. (2016). Analisis Efektivitas Iklan Jejaring Sosial sebagai Media Promosi Menggunakan EPIC Model. Scientific Journal of Informatics, 2(2), 99. https://doi.org/10.15294/sji.v2i2.5075
Huda, M., & Prasetyo, A. (2019). Efektivitas Promosi Melalui Media Sosial Pada Umkm Di Kabupaten Kebumen. Proceeding Seminar Nasional Dan Call for Papers, 146– 151.
Isnanda, E. R., Susanto, A., Mubarok, A. F., M, A. P. U., Stephanie, E., Putra, D. A., Irawati, I., & Munajat, E. (2018). Analisis Penggunaan Media Sosial untuk Mendukung Pemasaran Produk UMKM (Studi Kasus Kabupaten Subang, Jawa Barat). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(10).
Khairani, Z., Soviyant, E., & Aznuriyandi, A. (2018). Efektivitas Promosi Melalui Instagram Pada Umkm Sektor Makanan Dan Minuman Di Kota Pekanbaru. Jurnal Benefita, 3(2), 239. https://doi.org/10.22216/jbe.v3i2.273 8.
Lisawati, P. (2016). Efektivitas Iklan Pada Jejaring Sosial Sebagai Salah Satu Strategi Pemasaran Bisnis Usaha Kecil Menengah (UKM) Dengan Menggunakan Metode. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 21(3), 153–159.
Morissan, A. M. (2010). Periklanan Komunikasi Pemasaran Terpadu. Kencana.
Nuryanti, N., & Yandra, A. (2017). Fluktuasi Kelapa Terhadap Pendapatan Masyarakat Kabupaten Indragiri Hilir. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis.14(2).
Rahayu, D. D. (2012). Pengaruh iklan dengan epic model pada media televisi terhadap sikap penonton. Jurnal Sosial Ekonomi Pembangunan, II(6), 290– 320.
Rifandia, F., & Sastika, W. (2018). Studi Komparasi: Efektivitas Iklan Umkm Wina Supernack Melalui Media Sosial Instagram Dan Facebook Di Kota Cimahi 2018. E-Proceeding of Applied Science, 4(3), 1254–1262.
Rt. Sri Ratna A. K., Robby H., Ela N., Riki Gana S. (2023) Pengaruh Brand Image, Gaya Hidup Dan Lokasi Terhadap Keputusan Membeli (Studi Kasus Es Teh Badak Pandeglang). Jurnal Manajemen Riset Inovasi, 1(3).
Sudaryanto, R., & Wijayanti, R. R. (2013). Strategi pemberdayaan UMKM menghadapi pasar bebas Asean. Pusat Kebijakan Ekonomi Makro. Badan Kebijakan Fiskal. Kementerian Keuangan, Jakarta.
Sugiarto. (2001). Teknik Sampling. PT. Gramedia Pustaka Utama.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung. In Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Nuansa : Publikasi Ilmu Manajemen dan Ekonomi Syariah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.