Implikasi Hukum Bisnis Terhadap Perlindungan Konsumen dalam Transaksi E-Commerce di Indonesia

Authors

  • Sarah Simanjuntak Universitas HKBP Nommensen Medan
  • Dina Oviani Siregar Universitas HKBP Nommensen Medan
  • Listra Debora Siahaan Universitas HKBP Nommensen Medan
  • Toman Sony Tambunan Universitas HKBP Nommensen Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/rimba.v3i2.1718

Keywords:

Business Law, Consumer Protection, E-Commerce

Abstract

This study aims to analyze the implications of business law on consumer protection in e-commerce transactions in Indonesia. The results of the study indicate that business law plays an important role in protecting consumers in e-commerce transactions. However, the effectiveness of existing laws and regulations is still questionable because there are still many cases of fraud and unfair business practices. Therefore, this study suggests the need for improvements to laws and regulations, increased consumer awareness, effective supervision, and cooperation between the government and business actors to improve consumer protection in e-commerce transactions in Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Az Nasution. (2001). Hukum perlindungan konsumen. Jakarta: Sinar Grafika.

Garaika, G. (2020). Hukum bisnis dan perannya dalam transaksi e-commerce. Doctrinal, 5(2), 235–244.

Idayanti, S. (2020). Hukum bisnis. Yogyakarta: Tanah Air Beta.

Khotimah, C. A., & Chairunnisa, J. C. (2016). Perlindungan hukum bagi konsumen dalam transaksi jual beli-online (e-commerce). Business Law Review, 1, 14–20.

Kumalasari, S. I. (2022). Implementasi UU Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen: Relasi produk perawatan kecantikan di Kota Parepare (Disertasi doktoral, IAIN Parepare).

Laudon, K. C., & Traver, C. G. (2017). E-commerce 2016: Business, technology, society (12th ed.). England: British Library Cataloguing-in.

Mahuli, J. I. (2024). Perlindungan hukum terhadap konsumen dalam transaksi e-commerce. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Society, 4(2), 102–109.

Makarim, E. (2005). Kompilasi hukum telematika. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Munir Fuady. (2002). Pengantar hukum bisnis: Menata bisnis modern di era global (Cet. 1). Bandung: Citra Aditya Bakti.

Panjaitan, H., & Marluga, H. (2021). Hukum perlindungan konsumen (Cet. 1). Bekasi: Jala Permata Aksara.

Putra, S. (2014). Perlindungan hukum terhadap konsumen dalam transaksi jual beli melalui e-commerce. Jurnal Ilmu Hukum Riau, 4(2), 91–64. (Catatan: Nomor halaman tampaknya tidak sesuai urutan, mohon dicek ulang)

Rehatalanit, Y. L. R. (2021). Peran e-commerce dalam pengembangan bisnis. Jurnal Teknologi Industri, 5.

Simatupang, P. O. (2015). Pertanggungjawaban pelaku usaha terhadap distribusi smartphone ilegal (Disertasi doktoral, Universitas Atma Jaya Yogyakarta).

Sulistianingsih, D., Utami, M. D., & Adhi, Y. P. (2023). Perlindungan hukum bagi konsumen dalam transaksi e-commerce sebagai tantangan bisnis di era global. Jurnal Mercatoria, 16(2), 119–128.

Tambunan, T. S. (2018). Hukum bisnis. Jakarta: Kencana.

Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008 tentang Informasi dan Transaksi Elektronik. (2008). Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2008 Nomor 58.

Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen. (1999). Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 1999 Nomor 42.

Downloads

Published

2025-05-06

How to Cite

Sarah Simanjuntak, Dina Oviani Siregar, Listra Debora Siahaan, & Toman Sony Tambunan. (2025). Implikasi Hukum Bisnis Terhadap Perlindungan Konsumen dalam Transaksi E-Commerce di Indonesia. Jurnal Rimba : Riset Ilmu Manajemen Bisnis dan Akuntansi, 3(2), 106–117. https://doi.org/10.61132/rimba.v3i2.1718

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.