E-Commerce dan Kelestarian Lingkungan: Analisis Dampak dan Upaya Berkelanjutan

Authors

  • Bima Ramadhani Universitas Negeri Malang
  • Agus Hermawan Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.61132/rimba.v3i2.1760

Keywords:

Carbon Emissions, E-Commerce, Environmentally Friendly Practices, Environment, Plastic Waste, Sustainability

Abstract

The rapid development of e-commerce in Indonesia has a significant impact on the growth of the digital economy, but also presents major challenges related to environmental sustainability. This study aims to evaluate the environmental impacts caused by e-commerce activities, especially in terms of increasing plastic waste from single-use packaging, carbon emissions in logistics activities, and energy consumption from data centers. Through a literature study and descriptive analysis approach, this study highlights the large contribution of the e-commerce sector to the volume of domestic waste and the need for effective mitigation strategies. In addition to identifying existing challenges, this study also explores various sustainable practices, such as the use of environmentally friendly packaging, consumer education, and the development of low-emission logistics systems. The results of the study indicate that sustainability in e-commerce can only be achieved through collaboration between the government, business actors, and the community. Strict regulations, technological innovation, and increased consumer awareness are needed so that e-commerce can develop in line with the principles of environmental sustainability.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustanti, R.D., R. Dirkareshza, Taupiqqurrahman, S. Fatahaya dan R.A. Wardoyo. 2021. Peningkatan Pengetahuan Praktik Jual Beli Online Berdasarkan Undang Undang Informasi dan Transaksi Elektronik Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Masyarakat Mandiri. 5(5): 2825-2831

Alfirahmi, D.W., D.S. Kania dan D. Yusup. 2023. Rancang Bangun Aplikasi Pengelolaan Sampah Plastik Menggunakan Pendekatan Design Thinking. Journal Of Social Science Research. 3(3): 219-223

Ekasari, A., D. Arseanty dan D. Aryani. 2022. Pemasaran Hijau dan Peningkatan Motivasi Berwirausaha: Penyuluhan Bagi Kelompok UMKM Tegal Alur. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 1(1): 2-5

Fuqoha, M. S., & Firmansyah, A. (2023). Sustainability e-commerce di Indonesia: kebijakan dan strategi untuk mengurangi dampak lingkungan. Jurnalku, 3(3), 352-364.

Hananah dan M.I. Anshori. 2023. Pemberdayaan Masyarakat Dalam Upaya Pemanfaatan Sampah Plastik Untuk Meningkatkan Pendapatan (Studi Pada Anggota Pokda Di Desa Ujung Piring, Bangkalan). Jurnal Penelitian Multidisiplin. 1(1): 43-45

Intansari, M. M., & Muslichah, I. (2022). Faktor-faktor yang Melatarbelakangi Minat Beli Konsumen pada Kosmetik Ramah Lingkungan di Indonesia. Jurnal Mahasiswa Bisnis & Manajemen, 01(04), 220–236.

Kristiana, R. (2023). Pengaruh Kesadaran Lingkungan, Kepedulian Lingkungan, Pengetahuan Produk dan Kesediaan Membayar Terhadap Minat Pembelian Produk Ramah Lingkungan Pada “The Body Shop” Di Kota Semarang. Jurnal Bisnis, 1(1).

Kristiana, R., & Aqmala, D. (2023). Pengaruh Kesadaran Lingkungan, Kepedulian Lingkungan, Pengetahuan Produk dan Kesediaan Membayar Terhadap Minat Pembelian Produk Ramah Lingkungan Pada “The Body Shop” Di Kota Semarang. Jurnal ilmiah ekonomi dan bisnis, 16(2).

Marhawati, M., Azizah, A., Erwina, E., & Raflianto, R. (2023). E-commerce dan startup: Wujud inovasi keberlanjutan bisnis di era industri 4.0. Journal of Economics, Entrepreneurship, Management Business and Accounting, 1(1), 34-40.

Puspitasari, D., & Arifin, T. (2024). Esensi Kelestarian Lingkungan Bagi Keberlangsungan Hidup: Perspektif Hadis dan Undang-Undang Lingkungan Hidup Tahun 2009. Media Hukum Indonesia (MHI), 2(3).

Rofianto, W., Pratami, A. S., & Sabrina, M. (2021). Faktor Pembentuk Attitude Toward Green Product dan Implikasinya Pada Intensi Konsumen : Ekspansi Model Dan Pengujian Pada Produk Menstrual Cup. Konsorsum Publikasi Ilmiah Bidang Ilmu Bisnis.

Sari, A. K., Aminda, F. R., & Anggrasari, H. (2023). Pengaruh Lingkungan Makro terhadap E-Commerce Buah dan Sayuran di Indonesia. Jurnal Ilmiah Agribisnis, 8(4), 275–287.

Siagian, D., Budianto, Y., Vinolia, E., & Mediana. (2021). Laporan Hasil Penelitian Telaah Niat Beli : Antara Pengetahuan dan Kepedulian Terhadap Lingkungan.

voi.id. (2022, February). Mengerikan, indonesia sudah darurat sampah plastik: sehari mencapai juta ton, nomor dua terbesar di dunia.

Wardana, F. P., & Mukharomah, W. (2023). Pengaruh Pemasaran Digital dan E-Commerce terhadap Performance Marketing dan Keberlanjutan Bisnis Pada Usaha Oleh-Oleh Khas Kota Solo. Jurnal Informatika Ekonomi Bisnis, 371-379.

Weber, C. L., Hendrickson, C. T., Matthews, H. S., Nagengast, A., Nealer, R., & Jaramillo, P. (2009). Life cycle comparison of traditional retail and e-commerce logistics for electronic products: A case study of buy.com. 2009 IEEE International Symposium on Sustainable Systems and Technology, 1–6.

Downloads

Published

2025-05-19

How to Cite

Bima Ramadhani, & Agus Hermawan. (2025). E-Commerce dan Kelestarian Lingkungan: Analisis Dampak dan Upaya Berkelanjutan. Jurnal Rimba : Riset Ilmu Manajemen Bisnis dan Akuntansi, 3(2), 229–240. https://doi.org/10.61132/rimba.v3i2.1760

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.