Penggunaan Aplikasi iPusnas Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia Di SMK Negeri 1 Lubuk Pakam

Authors

  • Sarma Panggabean Universitas HKBP Nommensen Medan
  • Intan Galingging Universitas HKBP Nommensen Medan
  • Anggi Panggabean Universitas HKBP Nommensen Medan
  • Agustina Sihite Universitas HKBP Nommensen Medan
  • Marito Kristina Ambarita Universitas HKBP Nommensen Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/kegiatanpositif.v2i1.823

Keywords:

iPusnas application, Indonesian language skills, SMK Negeri 1 Lubuk Pakam

Abstract

Community service (PkM) carried out by FKIP students at HKBP Nommensen University in Medan with their supervisors is the use of the iPusnas application to improve Indonesian language skills. The iPusnas application is a digital library application with social media features offered by the National Library of the Republic of Indonesia (Bungin, 2017). The iPusnas application can be used by users as a means of information retrieval so that users do not need to bother getting information and collections in the library. The implementation of activities to improve students' language skills at SMK Negeri 1 Lubuk Pakam uses practical methods. The iPusnas application can be used by users as a means of information retrieval so that users do not need to bother getting information and collections in the library. The benefits of socializing the use of the iPusnas application can improve Indonesian language skills at SMK Negeri 1 Lubuk Pakam. Students can study more intensively and develop their abilities, especially in language skills, so it is recommended that training and guidance activities on using the iPusnas application can continue to be carried out regularly so that they are more effective.

References

Budiarti, W. N., & Riwanto, M. A. (2021) melakukan kerjasama pengembangan modul elektronik yang bertujuan untuk meningkatkan keterampilan berbahasa dan sastra Indonesia pada siswa sekolah dasar, khususnya untuk meningkatkan keterampilan mendengarkan siswa PGSD.

Bungin, H. M. B. (2017) menulis buku komprehensif tentang metodologi penelitian kuantitatif, yang mencakup berbagai disiplin ilmu termasuk komunikasi, ekonomi, kebijakan publik, dan ilmu sosial lainnya.

Dian Herdiana (2018) memberikan wawasan mengenai dasar-dasar sosialisasi kebijakan publik.

Fitriah, D., & Mirianda, M. U. (2019) menyelidiki kesiapan guru menghadapi tantangan dalam pendidikan berbasis teknologi.

Julaeha, S. (2019) mengkaji permasalahan seputar kurikulum dan pendidikan karakter dalam penelitian pendidikan Islam.

Nugroho, W. A., Rahmawati, R., Hanisah, L., Permatasari, D., & Dayu, K. (2022) memaparkan makalah pemanfaatan aplikasi iPUSNAS sebagai sumber belajar untuk meningkatkan literasi membaca pada siswa sekolah dasar di tingkat nasional seminar bahasa, sastra, seni, dan pendidikan dasar.

Downloads

Published

2024-03-20

How to Cite

Sarma Panggabean, Intan Galingging, Anggi Panggabean, Agustina Sihite, & Marito Kristina Ambarita. (2024). Penggunaan Aplikasi iPusnas Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia Di SMK Negeri 1 Lubuk Pakam. Kegiatan Positif : Jurnal Hasil Karya Pengabdian Masyarakat, 2(1), 118–127. https://doi.org/10.61132/kegiatanpositif.v2i1.823

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.