Manajemen Sarana dan Prasarana dalam Menunjang Proses Pembelajaran Geografi Studi Kasus : SMAN 2 Tanjung Morawa

Authors

  • Romauli Situmorang Universitas Negeri Medan
  • Dwidya Nuari Universitas Negeri Medan
  • Mira Susila Warni Universitas Negeri Medan
  • Ruth Sahana Manalu Universitas Negeri Medan
  • Egi Ateta Barus Universitas Negeri Medan
  • Eni Yuniastuti Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/lokawati.v3i3.1819

Keywords:

Geography, Infrastructure, Learning, Management, SMAN 2 Tanjung Morawa

Abstract

The management of educational facilities and infrastructure is a process of organizing all facilities to ensure that the educational process in an educational institution can take place effectively and efficiently. The purpose of this study is to determine the management of facilities and infrastructure used to support the learning process in the Geography subject at SMAN 2 Tanjung Morawa. This research uses a qualitative approach. The population and sample in this study are the Head of Facilities and Infrastructure and the Geography teachers at SMAN 2 Tanjung Morawa. Data in this study were collected through interviews, documentation, and literature review. Subsequently, the data were analyzed using thematic analysis techniques. The results of this study indicate that the management of facilities and infrastructure at SMAN 2 Tanjung Morawa is still suboptimal in terms of planning, procurement, utilization, management, and evaluation systems, resulting in the geography learning process at this high school still relying on lecture methods and manually visualizing geography lessons using a blackboard.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainiyah, Q., & Husnaini, K. (2019). Implementasi manajemen sarana dan prasarana pendidikan dalam peningkatan mutu pembelajaran di SMAN Bareng Jombang. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 98–112.

Al Fauzi, R., Dewi, E. O., Rizara, A., Ridwana, R., & Yani, A. (2022). Perbandingan ArcGIS dengan Google My Maps dalam membantu pembelajaran sistem informasi geografis. Jurnal Pendidikan Geografi Undiksha, 10(2), 186–196.

Ayuba, S. R., & Muhtar, G. A. (2018). Pemetaan persebaran sarana dan prasarana sekolah menengah atas dan sederajat melalui pemanfaatan sistem informasi geografis (SIG) di Kabupaten Bone Bolango. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Geografi FKIP UMP (pp. 165–172).

Depdiknas. (2008). Panduan pengelolaan sarana dan prasarana sekolah menengah atas (SMA). Direktorat Pembinaan SMA, Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Departemen Pendidikan Nasional.

Dimyati, & Mudjiono. (2009). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Gusli, R. A., Iswantir, M., & Akhyar, M. (2023). Konsep manajemen sarana dan prasarana pendidikan lembaga Islam di MTs S Sungai Rambah Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Bilqolam Pendidikan Islam, 4(2), 61–78.

Lestari, N. D., & Yusmiono, B. A. (2018). Analisis penggunaan sarana dan prasarana untuk menunjang kegiatan belajar mahasiswa di Universitas PGRI Palembang tahun akademik 2016/2017. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(1), 41–51.

Mulyasa, E. (2013). Manajemen berbasis sekolah: Konsep, strategi, dan implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rizandi, H., Arrazi, M., & Sari, M. (2023). Pentingnya manajemen sarana dan prasarana dalam meningkatkan mutu pendidikan. Akademika: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 47–59.

Sagala, S. (2010). Konsep dan makna pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sidauruk, H. T. (2016). Manajemen sarana dan prasarana dalam proses pembelajaran pada mata pelajaran geografi di SMA Santo Petrus Sidikalang (Doctoral dissertation, UNIMED).

Sri, R. A., & Ghinia, A. M. (2018, August). Pemetaan persebaran sarana dan prasarana sekolah menengah atas dan sederajat melalui pemanfaatan Sistem Informasi Geografi (SIG) di Kabupaten Bone Bolango. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Geografi FKIP UMP 2018.

Sudjana, N. (2009). Dasar-dasar proses belajar mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sukma, A. H. B., & Nasution, A. M. (2022). Manajemen keuangan sekolah dalam pemenuhan sarana prasarana pendidikan di Bekasi. Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 45–57.

Uno, H. B. (2011). Model pembelajaran: Menciptakan proses belajar mengajar yang kreatif dan efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Zulfikar, K. H. (2024). Manajemen sarana dan prasarana dalam upaya peningkatan prestasi belajar siswa di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Srengat Blitar (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Downloads

Published

2025-05-31

How to Cite

Romauli Situmorang, Dwidya Nuari, Mira Susila Warni, Ruth Sahana Manalu, Egi Ateta Barus, & Eni Yuniastuti. (2025). Manajemen Sarana dan Prasarana dalam Menunjang Proses Pembelajaran Geografi Studi Kasus : SMAN 2 Tanjung Morawa. Lokawati : Jurnal Penelitian Manajemen Dan Inovasi Riset, 3(3), 289–302. https://doi.org/10.61132/lokawati.v3i3.1819

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.