Pengaruh Pengelolaan Sarana Prasarana dan Pemahaman Teori Menjahit Terhadap Kualitas Pembelajaran Praktikum pada Jurusan Tata Busana di SMK Negeri 1 Sangatta Utara

Authors

  • Sulistiani Sulistiani Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta
  • Eko Nursalim Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta
  • Muh Ibnu Faruk Fauzi Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta

DOI:

https://doi.org/10.61132/lokawati.v3i4.1834

Keywords:

Practicum Learning Quality, Infrastructure Management, Sewing Theory

Abstract

This study aims to determine the extent of the influence of infrastructure management and understanding of sewing theory on the quality of practicum learning in the Fashion Department at SMK Negeri 1 Sangatta Utara. This study uses a quantitative approach with data collection methods through questionnaires, observation, and documentation. The research sample amounted to 107 students from a total population of 143 students in classes X, XI, and XII. The results of multiple linear regression analysis show that the management of infrastructure facilities has an influence of 16.26%, while the understanding of sewing theory has a greater influence, namely 71.53% on the quality of practicum learning. Simultaneously, the two variables contributed 87.9%, while 12.1% was influenced by other factors not studied. This finding confirms that the understanding of sewing theory has a more dominant influence than the management of infrastructure facilities in improving the quality of practicum learning in the Cosmetology department at the SMK.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asitah, N., & Ismafitri, R. (2021). Product based learning. Unusida Press.

Fauziah, A. (2024). Manajemen pembelajaran program keterampilan tata busana di Madrasah Aliyah Negeri 2 Bandar Lampung [Skripsi, UIN Raden Intan Lampung].

Fransiska, A. R. N., Rahayu, I. A. T., Mayasari, P., & Kharnolis, M. (2024). Pengaruh sarana prasarana sekolah terhadap hasil belajar siswa pada teknik dasar menjahit kelas X SMK Dharma Wanita Gresik. Journal on Education, 6(2), 14174–14179.

Lestari, R. D. (2018). Penciptaan tas kulit wanita minimalis [Tugas akhir, Institut Seni Indonesia Yogyakarta].

Lestari, S. M. (2020). Mengatasi permasalahan jahitan miring di bagian tongue pada proses perakitan upper sepatu Patrobas artikel Ivan High di PT Surya Alfa Mandiri [Laporan magang, Politeknik ATK].

Manurung, R. (2020). Manajemen sarana prasarana di Sekolah Dasar Negeri 1 Kota Prabumulih. Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan, 2(2), 168–177.

Riyadi, S., Nuswantoro, P., Merakati, I., Sihombing, I., Isma, I., & Abidin, D. (2023). Optimalisasi pengelolaan sumber daya manusia dalam konteks pendidikan inklusif di sekolah. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(2), 270–278.

Sanjani, M. A. (2020). Tugas dan peranan guru dalam proses peningkatan belajar mengajar. Jurnal Ibniah Ilmu Pendidikan, 6(1), 35–42.

Setiawati, R. (2021). Persepsi siswa terhadap alat praktik laboratorium tata busana di SMK Negeri 1 Bulukumba [Skripsi, Universitas Negeri Makassar].

Setriani, Y. F. (2009). Pembelajaran praktikum pada program keahlian busana di SMK Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1).

Sutopo, A. (2012). Evaluasi efektivitas unit produksi dalam mempersiapkan kompetensi kerja siswa SMK. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 16(2), 419–436.

Tanjung, N. (2017). Tafsir ayat-ayat Al-Qur’an tentang manajemen sarana prasarana. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan, 2(1).

Downloads

Published

2025-06-03

How to Cite

Sulistiani Sulistiani, Eko Nursalim, & Muh Ibnu Faruk Fauzi. (2025). Pengaruh Pengelolaan Sarana Prasarana dan Pemahaman Teori Menjahit Terhadap Kualitas Pembelajaran Praktikum pada Jurusan Tata Busana di SMK Negeri 1 Sangatta Utara. Lokawati : Jurnal Penelitian Manajemen Dan Inovasi Riset, 3(4), 01–10. https://doi.org/10.61132/lokawati.v3i4.1834

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.