Analisis Mekanisme Pasar Dalam Islam, Sistem Ekonomi, dan Etika Pengawasan Pasar Serta Pasar Dalam Perspektif Sejarah Islam

Authors

  • Arifudin Arifudin Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon
  • Avira Clairine Zahra Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon
  • Dinda Ayu Oktaviona Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon
  • Diyach Rachmawati Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon
  • Marcella Pinasti Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon

DOI:

https://doi.org/10.61132/nuansa.v2i2.900

Keywords:

Market Mechanism, Islamic Economy, Economic System.

Abstract

This abstract discusses the role of market mechanisms in an Islamic perspective, as well as the implications and application of Islamic economic principles in the market system. Using the literature review method, this research collects, evaluates, and synthesizes relevant literature to gain an in-depth understanding of the topic. The results of the analysis show that markets in Islam are seen as a natural mechanism for exchanging goods and services, with prices determined by the forces of demand and supply. Islamic economic principles, such as justice, expediency, and the prohibition of usury, are the foundation for a fair and sustainable market system. Apart from that, the importance of market supervision and compliance with market ethics is also emphasized to maintain balance and fairness in economic activities. The analysis also highlights prohibitions in Islamic transactions that can cause market distortions. In addition, this abstract presents a comparison between conventional economic systems (capitalist, socialist, and mixed) with Islamic economic systems, which are based on sharia principles. Thus, this research contributes to understanding the concept of market mechanisms in Islam and formulating economic policy recommendations that are in accordance with Islamic values.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariyanto, A., Bangun, R., Indillah, M. R., Trenggana, A. F., Sholihah, D. R., Ariyanti, M.

Ratih, S. D. (2023). Manajemen Pemasaran. Bandung: Widina Bhakti Persada.

Ariza, A. R., & Aslami, N. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) pada Era Digital di Kota Medan. Journal of Visions and Ideas, 188-194.

Az-Zahra, N. S. (2021). Implementasi Digital Marketing Sebagai Strategi Dalam Meningkatkan Pemasaran UMKM. Jurnal NCOINS, 77-88.

Fadhilah, D. A., & Pratiwi, T. (2021). Strategi Pemasaran UMKM Melalui Penerapan Digital Marketing. Jurnal Ilmiah Manajemen, 17-22.

Hadi, D. F., & Zakiah, K. (2021). STRATEGI DIGITAL MARKETING BAGI UMKM (USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH) UNTUK BERSAING DI ERA PANDEMI. Jurnal Competitive, 32-41.

Haryanti, S., Mursito, B., & Sudarwati. (2019). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN DIGITAL UNTUK MENINGKATKAN PENJUALAN PRODUK BATIK PADA PT. DANAR HADI SURAKARTA. Jurnal STIE, 144-151.

Mashuri. (2019). Analisis Strategi Pemasaran UMKM di Era 4.0. Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 215-224.

Munadi, F. A. (2008). Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Penjualan Kendaraan Motor pada CV Turangga Mas Motor. Jurnal Ekonomi Manajemen, 1-14.

Musyawarah, I. Y., & Idayanti, D. (2022). Analisis strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Penjualan Pada Usaha Ibu Bagas di Kecamatan Mamuju. Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 1-13.

Nursyirwan, V. I., Ardaninggar, S. S., Septiningrum, L. D., Gustiasari, D. R., & Hasan, J.

M. (2020). IMPLEMENTASI STRATEGI PEMASARAN DALAM MENINGKATAN

PENJUALAN. Jurnal PKM: Pengabdian kepada Masyarakat, 238-244.

Pradiani, T. (2017). PENGARUH SISTEM PEMASARAN DIGITAL MARKETING TERHADAP PENINGKATAN VOLUME PENJUALAN HASIL INDUSTRI RUMAHAN. JIBEKA, 46-53.

Ramadhan, R. P., Bela, O. L., & Prasetyo, H. D. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan Pada Usaha Makaroni Kriukzz. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 277-281.

Sari, R. J. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Pada Usaha Mikro Kecil dan Menengan (UMKM) Pada Era Digitall. Universitas Tanjungpura, 231-243.

Sarjana, S., Susandini, A., Azmi, Z., Ratnasari, K., Luhgiatno, Noviany, H., & Setyowati, L. (2022). Manajemen UMKM. Jawa Tengah: Eureka Media Aksara.

Sikki, N., Yuniarsih, Y., & Sundari, A. (2021). Strategi Pemasaran Digital Untuk Meningkatkan Penjualan El Nuby Arabic Shop. Jurnal Usahid Solo, 360-371.

Tambunan, W., Sukmono, Y., & Anggreani, L. O. (2021). Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan dan Daya Saing. Jurnal Optimalisasi,48-59.

Tasman, A., Andriani, C., Latuppua, C. V., Jumiati, E., Husnatarina, f., Said, L. R., . .

Febriyati, Y. (2021). UMKM 5.0. Yogyakarta: Diandra Kreatif.

Ulfah, F., Nur, K., Salsabila, Safitri, Y., Evanita, S., & Friyatmi. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Online untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM (Studi Keju Lasi). Jurnal Pendidikan Tambusai, 2795-2805.

Published

2024-05-16

How to Cite

Arifudin Arifudin, Avira Clairine Zahra, Dinda Ayu Oktaviona, Diyach Rachmawati, & Marcella Pinasti. (2024). Analisis Mekanisme Pasar Dalam Islam, Sistem Ekonomi, dan Etika Pengawasan Pasar Serta Pasar Dalam Perspektif Sejarah Islam. Jurnal Nuansa : Publikasi Ilmu Manajemen Dan Ekonomi Syariah, 2(2), 130–143. https://doi.org/10.61132/nuansa.v2i2.900

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.