Kepemimpinan Kreatif dalam Menciptakan Disrupsi Pasar: Bagaimana Pemimpin Mendobrak Pasar dengan Model Bisnis Baru
DOI:
https://doi.org/10.61132/rimba.v3i2.1753Keywords:
Business Innovation, Creative Leadership, Leadership Strategy, Market Disruption, New Business ModelsAbstract
Technological shifts and changing consumer behaviors require organizations to continuously innovate in order to remain competitive. In this context, creative leadership plays a strategic role in driving market disruption through the development of relevant and adaptive business model innovations. This study adopts a qualitative approach based on secondary data using the Systematic Literature Review (SLR) method. A variety of academic sources, including journal articles and case studies of companies such as Netflix, Gojek, and Ruangguru, were systematically analyzed to identify strategic leadership patterns in creating disruption. The findings indicate that creative leaders do more than just adopt technology—they design innovation ecosystems that foster experimentation, continuous learning, and responsiveness to market needs. Strategies such as digital platform development, big data utilization, and business model transformation serve as key tools in challenging conventional market boundaries. This study contributes conceptually to the understanding of the relationship between creative leadership and business model innovation in navigating the complexities of the digital era.
Downloads
References
Ade Pratiwi Susanti, A. S. (2021). PELAKSANAAN PEMBERDAYAAN USAHA MIKRO OLEH PEMERINTAH KOTA PEKANBARU DI KECAMATAN RUMBAI BERDASARKAN UNDANG-UNDANG NOMOR 20 TAHUN 2008 TENTANG USAHA MIKRO, KECIL DAN MENENGAH. Ilmu Manajemen.
Aprilianto, H. (2024). PENGUKURAN EFISIENSI OPERASIONAL USAHA DAN KEUNTUNGAN PEDAGANG KAKI LIMA SEKTOR INFORMAL DENGAN MENGGUNAKAN MARGIN LABA KOTOR DAN MARGIN LABA
BERSIH (STUDI KASUS PADA SALAH SATU USAHA DAGANG KOSMETIK IBU RITA DI PASAR TERMINAL INDUK HANDIL BAKTI).
BIMA: Jurnal Bisnis dan Manajemen.
Ariawan, J. (2022). PERANAN MANAJEMEN SDM SEBAGAI KEBANGKITAN UMKM DITENGAH PANDEMI PADA KOMUNITAS UMKM PASAR
LAMA KOTA TANGERANG. Pengabdian Mandiri.
Burhan, S. R. (2023). ANALISIS PERTUMBUHAN RETURN ON ASSETS (ROA) DAN NET PROFIT MARGIN PADA PT BANK TABUNGAN NEGARA
(PERSERO) TBK. Jurnal Analisa Akuntansi dan Perpajakan.
Hamdah, F. N. (2024). HARGA POKOK PRODUKSI (HPP) DAN LAPORAN LABA RUGI:PENDAMPINGAN UMKMTEH KEWER GARUT. Communnity
Development Journal.
Hutauruk, Z. C. (2024). Peran perilaku pengelolaan keuangan sebagai mediator dalam meningkatkan kinerja keuangan UMKM di kota Medan. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia.
Nurhasanati, B. (2023). PELATIHAN PENYUSUNAN LAPORAN LABA RUGI
PADA UMKM KUE CUCURDESA PRANGGONG. Community Development Journal.
Purnamasari, A. (2024). DIGITALISASI UMKM, LITERASI KEUANGAN TERHADAP KINERJA KEUANGAN UMKM DI ERA NEW NORMAL
PANDEMI COVID 19. Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Syariah.
Ramdhini, M. A. (2024). Peran UMKM Mango Lova dalam Meningkatkan Perekonomian Mahasiswa Universitas Bina Sarana Informatika. Wawasan Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi dan Kewirausahaan.
Susanty, e. (2021). Pelaksanaan Pemberdayaan Usaha Mikro oleh Pemerintah Kota Pekanbaru di Kecamatan Rumbai Berdasarkan Undang-UndangNomor 20 Tahun 2008 TentangUsaha Mikro, Kecil dan Menengah. Ilmu Manajemen.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Rimba : Riset Ilmu manajemen Bisnis dan Akuntansi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.