Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kinerja Guru dalam Meningkatkan Kualitas Mutu Pendidikan pada SDI Cokroaminoto Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.61132/lokawati.v2i5.1231Keywords:
Principal Leadership, Teacher Performance, Education QualityAbstract
The principal has an important role which is very helpful to the Cokroaminoto Islamic elementary school. in improving the quality of education, even though his role is only as PLT Principal, he carries out his duties well. Efforts to improve the quality of education are one of the factors in creating ideal education. This research wants to find out more about "The Role of Principal Leadership and Teacher Performance in Improving the Quality of Education" in accordance with the main problem raised, namely the relationship between principal leadership and teacher performance in improving the quality of education at the Cokroaminoto Surabaya Islamic elementary school. There are several factors that influence the increase in educational progress, including: a) competent teachers, b) facilities and infrastructure, c) implementation of curriculum and innovations implemented, d) student involvement, e) evaluation or supervision carried out by the Head of School, f) and administration education. The aim of this research is to find out the role of the school principal as a leader, who has motivator competencies and indicators for educational staff who contribute to improving the quality of education. This research method uses a qualitative approach and uses a case study research design. Data collection techniques used (1) in-depth interviews, (2) non-participant observation, (3) documentation studies. Data validity techniques use credibility, transferability, dependability and confirmability. Data analysis techniques use data reduction, data presentation, verification or conclusions. The conclusion of this research is that there is a link between school leadership and teacher performance in an effort to improve the quality of education at the Cokroaminoto Islamic elementary school, Surabaya.
Downloads
References
Alfansyur, A., & Mariyani, M. (2020). Seni mengelola data: Penerapan triangulasi teknik, sumber, dan waktu pada penelitian pendidikan sosial. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2), 146–150.
Barnawi, & Arifin, M. (2012). Manajemen sarana dan prasarana sekolah. Ar-Rurzz Merdia.
Cahyo, R., & Rini, S. (2022). Kinerja guru dan faktor yang mempengaruhinya: Pengertian dan perannya sebagai fasilitator. Artikel Yayasan Bangun Kecerdasan Bangsa.
Ercholis, J. M., & Shadily, H. (1988). Kamus Inggris-Indonesia (16th ed.). Gramedia.
Halawa, A. N., & Murlyanti, D. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi peningkatan kualitas mutu instansi pendidikan dan pembelajaran. Inspirasi Durnia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(2), 57–64.
Indriyani, R., Arnina, A., Nasruddin, I., & Noviani, D. (2023). Hakikat kurikulum dalam dunia pendidikan. As-Shurffah, 11(1), 01–10.
Jannah, S. N., & Sontani, U. T. (2018). Sarana dan prasarana pembelajaran sebagai faktor determinan terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 210.
Karvilananda, Y. T. (2021). Analisis komunikasi matematis dan keteraktifan siswa pada pembelajaran daring melalui WhatsApp grup di kelas V SDN 1 Gawang (Doctoral dissertation, STKIP PGRI Pacitan).
Kharismawati, D. E. (2019). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan sekolah. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 4(1), 19–28.
Kusumastuti, A., & Khoiron, A. M. (2019). Metode penelitian kualitatif. Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP).
Muflihah, A., & Haqiqi, A. K. (2019). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan manajemen mutu pendidikan di madrasah ibtidaiyah. Quality, 7(2), 48–63.
Murntazah, I. (2020). Fakultas manajemen pendidikan Islam.
Murntazah, I. (2020). Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kualitas pendidikan di SMP Islam Terpadu Nurul Fadhilah (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).
Nafazri, E. (2023). Peran kepala sekolah dalam peningkatan mutu pendidikan di sekolah dasar negeri.
Nersing, N. (2021). Analisis perubahan kurikulum dan pengaruhnya terhadap prestasi belajar siswa di Madrasah Aliyah Negeri Perkembangan (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).
Nurgra Vernadia, N. (2021). Pengaruh kinerja guru terhadap hasil belajar siswa di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Mandaur. OPTIMAL: Jurnal Ekonomi dan Manajemen, 3(3), September 2023.
Pianda, D. (2018). Kinerja guru: Kompentensi guru, motivasi kerja, kepemimpinan kepala sekolah.
Rahardjo, M. (2010). Triangulasi dalam penelitian kualitatif. Artikel UrIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
Surpardi. (2013). Kinerja guru. Raja Grafindo Persada.
Sutisna, S. H., Rozak, A., & Saputra, W. R. (2023). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan sekolah. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6895–6902.
Syafaruddin, M. P., & Makmur Syukri, M. P. (2022). Manajemen mutu pendidikan.
Urmar, M., & Ismail, F. (2018). Peningkatan mutu lembaga pendidikan Islam (Tinjauan konsep mutu Edward Deming dan Joseph Juran). Jurnal Ilmiah Iqra', 11(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lokawati : Jurnal Penelitian Manajemen dan Inovasi Riset
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.