Analisis Proses Penanganan Bagasi Tertinggal Maskapai Fly Scoot di Bandara Internasional ZAM Lombok
DOI:
https://doi.org/10.61132/lokawati.v3i3.1722Keywords:
Fly Scoot, Left-behind baggage, Lost & Found, PT Gapura AngkasaAbstract
This study aims to analyze the handling of left-behind baggage by Lost & Found officers of PT Gapura Angkasa for Fly Scoot airline at Zainnudin Abdul Madjid Internation Airport, Lombok. Left -behind baggage is a critical issue in ground handling service as it directly affects passenger satisfaction and the airline’s reputation. This research employs a descriptive qualitative method, using data collection techniques such as observation, interviews, and documentation. The findings reveal several key factors contributing to babbage being left-behind, including limited time during connecting flights, labeling errors, and the inclusion of prohibited items such as betteries and power bank is cheked baggage. Additionally, procedural errors and human error were also identified as challenges in the handling process. To address these issues, Lost & Found Officers track baggage through the World Tracer system, coordinate with the origin airport and related airline, and arrange delivery of the baggage to passengers’ addresses. This research is expected to serve as an evaluative reference for improving the quality of left-behind baggage handling services at the airport.
Downloads
References
Aditya, P. (2022 ). Penanganan Bagasi Rusak Pada Maskapai Garuda Indonesia di Bandar Udara Internasional Supadio Pontianak Pada Masa Pandemi COVID-19 (Doctoral dissertation, Sekolah Tinggi Teknologi Kedirgantaraan Yogyakarta). Airport Handling Manual irregularity baggage AHM 810 1 januari 2013
Andromeda, R., & Rahimudin, R. (2024). Analisis Penanganan Bagasi Outgoing oleh Petugas PT Gapura Angkasa pada Maskapai Penerbangan Citilink Indonesia di Bandar Udara Internasional Juanda Surabaya. Indonesian Journal of Aviation Science and Engineering, 1(3), 17-17 .
Aprilia, W. A. (2023). Peran Unit Lost And Found Dalam Penanganan Bagasi Bermasalah Pada Maskapai Citilink Di Pt Gapura Angkasa Bandar Udara Internasional Zainuddin Abdul Majid Lombok. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 2(2), 44-55.
Azhari, R. (2024 ) Tanggung Jawab Pengangkut terhadap Bagasi Bermasalah di Unit Lost and Found PT.Gapura Angkasa Cabang Bandar Udara Internasional Zainuddin Abdul Madjid Lombok : Jurnal Transformasi
Bisnis Digital Vol 1 No. 5 September 2024 Analisis Penanganan Bagasi Hilang Pada Unit lost And Found Bandar Udara Tjilik Riwut Palangka Raya Oleh PT. Mulio Citra Angkasa. Journal of International Multidisciplinary Research, 2(2), 236-244.
Fardiansyah, R. (2023). Analisis Penanganan Bagasi Outgoing Maskapai Penerbangan Batik Air di Bandar Udara Abdulrachman Saleh Malang. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 5(3), 942-955.
Found Bandar Udara Tjilik Riwut Palangka Raya Oleh PT . Mulio Citra Angkasa. Journal of International Multidisciplinary Research , 2 (2), 236-24.
Kementerian Perhubungan Republik Indonesia, PM 77 Pasal 2 tahun 2011 tentang tanggung jawab pengangkut angkutan udara Pemerintah indonesia
Peraturan Menteri Perhubungan Nomor 77 Tahun 2011 tentang Tanggung Jawab Pengangkutan Angkutan Udara
Pradipta, K. G., & Dyahjatmayanti, D. (2023). Analisis Penyebab Kurang Bagasi/Advice Handling (Ahl) Dan Cara Penanganannya Di Bandar Udara Abdulrachman Saleh Malang. Ground handling Dirgantara , 5 (01),136-141 .
Prasetya, D. (2019) . Pengaturan Kewenangan Kantor Otoritas Bandar Udara Dalam Pelaksanaan Pengawasan Bandara Menurut Undang Undang Nomor 1 Tahun 2009 Tentang Penerbangan
Pratama, Alfandi (2023) Penanganan Bagasi Penumpang Rusak dan Hilang Pada Maskapai Citilink di Bandar Udara Internasional Jendral Ahmad Yani Semarang. Tugas Akhir thesis, Sekolah Tinggi Teknologi Kedirgantaraan Yogyakarta.
Puspita Sari, Erika (2023) Strategi Komunikasi Petugas Lost And Found Dalam Penanganan Komplain Bagasi Pada Maskapai Citilink Bandar Udara Internasional Adi Soemarmo, Solo.
Putra, W. A. (2022). Analisis Penanganan Unit Lost And Found Dalam Kasus Damage Baggage Pada Saat Tiba Di Arrival Station Bandar Udara Tjilik Riwut Palangkaraya Periode Agustus-Oktober 2021. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 2487-2497.
Subroto, N. A. Z., & Nieamah, K. F. (2023). Analisis Penanganan Bagasi Hilang Oleh Petugas Lost And Found PT Kokapura Avia Pada Maskapai Lion Air Di Bandar Udara Internasional Yogyakarta. Student Research Journal, 1(4), 387-401.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif. Penerbit CV Alfabeta,
Susilowati, T., & Saputra, A. P. (2021). Peranan Unit Lost And Found Dalam Penanganan Bagasi Yang Bermasalah Pada Maskapai Citilink Indonesia Di Bandara Halim Perdanakusuma. Jurnal Mitra Manajemen, 12(1), 39- 44.
Undang – Undang Nomor 1 Tahun 2009 tentang Penerbangan
Wahyuni, S., & Masri, E. (2021 ). Perlindungan Hukum Terhadap Barang Penumpang Di Bagasi Pesawat Terbang Dalam Rangka Mewujudkan Ketahanan Nasional. Jurnal Hukum dan Bisnis (Selisik), 7(1), 32-38.
Zend, S. C. (2024). Analisis Penanganan Bagasi Hilang Pada Unit Lost And
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lokawati : Jurnal Penelitian Manajemen dan Inovasi Riset

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.