Analisis Proses Penanganan Bagasi Tertinggal Maskapai Fly Scoot di Bandara Internasional ZAM Lombok

Authors

  • Melani Devita Sari Putri Sekolah Tinggi Teknologi Kedirgantaraan Yogyakarta
  • Andityo Pujo Laksono Sekolah Tinggi Teknologi Kedirgantaraan Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/lokawati.v3i3.1722

Keywords:

Fly Scoot, Left-behind baggage, Lost & Found, PT Gapura Angkasa

Abstract

This study aims to analyze the handling of left-behind baggage by Lost & Found officers of PT Gapura Angkasa for Fly Scoot airline at Zainnudin Abdul Madjid Internation Airport, Lombok. Left -behind baggage is a critical issue in ground handling service as it directly affects passenger satisfaction and the airline’s reputation. This research employs a descriptive qualitative method, using data collection techniques such as observation, interviews, and documentation. The findings reveal several key factors contributing to babbage being left-behind, including limited time during connecting flights, labeling errors, and the inclusion of prohibited items such as betteries and power bank is cheked baggage. Additionally, procedural errors and human error were also identified as challenges in the handling process. To address these issues, Lost & Found Officers track baggage through the World Tracer system, coordinate with the origin airport and related airline, and arrange delivery of the baggage to passengers’ addresses. This research is expected to serve as an evaluative reference for improving the quality of left-behind baggage handling services at the airport.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, P. (2022 ). Penanganan Bagasi Rusak Pada Maskapai Garuda Indonesia di Bandar Udara Internasional Supadio Pontianak Pada Masa Pandemi COVID-19 (Doctoral dissertation, Sekolah Tinggi Teknologi Kedirgantaraan Yogyakarta). Airport Handling Manual irregularity baggage AHM 810 1 januari 2013

Andromeda, R., & Rahimudin, R. (2024). Analisis Penanganan Bagasi Outgoing oleh Petugas PT Gapura Angkasa pada Maskapai Penerbangan Citilink Indonesia di Bandar Udara Internasional Juanda Surabaya. Indonesian Journal of Aviation Science and Engineering, 1(3), 17-17 .

Aprilia, W. A. (2023). Peran Unit Lost And Found Dalam Penanganan Bagasi Bermasalah Pada Maskapai Citilink Di Pt Gapura Angkasa Bandar Udara Internasional Zainuddin Abdul Majid Lombok. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 2(2), 44-55.

Azhari, R. (2024 ) Tanggung Jawab Pengangkut terhadap Bagasi Bermasalah di Unit Lost and Found PT.Gapura Angkasa Cabang Bandar Udara Internasional Zainuddin Abdul Madjid Lombok : Jurnal Transformasi

Bisnis Digital Vol 1 No. 5 September 2024 Analisis Penanganan Bagasi Hilang Pada Unit lost And Found Bandar Udara Tjilik Riwut Palangka Raya Oleh PT. Mulio Citra Angkasa. Journal of International Multidisciplinary Research, 2(2), 236-244.

Fardiansyah, R. (2023). Analisis Penanganan Bagasi Outgoing Maskapai Penerbangan Batik Air di Bandar Udara Abdulrachman Saleh Malang. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 5(3), 942-955.

Found Bandar Udara Tjilik Riwut Palangka Raya Oleh PT . Mulio Citra Angkasa. Journal of International Multidisciplinary Research , 2 (2), 236-24.

Kementerian Perhubungan Republik Indonesia, PM 77 Pasal 2 tahun 2011 tentang tanggung jawab pengangkut angkutan udara Pemerintah indonesia

Peraturan Menteri Perhubungan Nomor 77 Tahun 2011 tentang Tanggung Jawab Pengangkutan Angkutan Udara

Pradipta, K. G., & Dyahjatmayanti, D. (2023). Analisis Penyebab Kurang Bagasi/Advice Handling (Ahl) Dan Cara Penanganannya Di Bandar Udara Abdulrachman Saleh Malang. Ground handling Dirgantara , 5 (01),136-141 .

Prasetya, D. (2019) . Pengaturan Kewenangan Kantor Otoritas Bandar Udara Dalam Pelaksanaan Pengawasan Bandara Menurut Undang Undang Nomor 1 Tahun 2009 Tentang Penerbangan

Pratama, Alfandi (2023) Penanganan Bagasi Penumpang Rusak dan Hilang Pada Maskapai Citilink di Bandar Udara Internasional Jendral Ahmad Yani Semarang. Tugas Akhir thesis, Sekolah Tinggi Teknologi Kedirgantaraan Yogyakarta.

Puspita Sari, Erika (2023) Strategi Komunikasi Petugas Lost And Found Dalam Penanganan Komplain Bagasi Pada Maskapai Citilink Bandar Udara Internasional Adi Soemarmo, Solo.

Putra, W. A. (2022). Analisis Penanganan Unit Lost And Found Dalam Kasus Damage Baggage Pada Saat Tiba Di Arrival Station Bandar Udara Tjilik Riwut Palangkaraya Periode Agustus-Oktober 2021. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 2487-2497.

Subroto, N. A. Z., & Nieamah, K. F. (2023). Analisis Penanganan Bagasi Hilang Oleh Petugas Lost And Found PT Kokapura Avia Pada Maskapai Lion Air Di Bandar Udara Internasional Yogyakarta. Student Research Journal, 1(4), 387-401.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif. Penerbit CV Alfabeta,

Susilowati, T., & Saputra, A. P. (2021). Peranan Unit Lost And Found Dalam Penanganan Bagasi Yang Bermasalah Pada Maskapai Citilink Indonesia Di Bandara Halim Perdanakusuma. Jurnal Mitra Manajemen, 12(1), 39- 44.

Undang – Undang Nomor 1 Tahun 2009 tentang Penerbangan

Wahyuni, S., & Masri, E. (2021 ). Perlindungan Hukum Terhadap Barang Penumpang Di Bagasi Pesawat Terbang Dalam Rangka Mewujudkan Ketahanan Nasional. Jurnal Hukum dan Bisnis (Selisik), 7(1), 32-38.

Zend, S. C. (2024). Analisis Penanganan Bagasi Hilang Pada Unit Lost And

Downloads

Published

2025-05-07

How to Cite

Melani Devita Sari Putri, & Andityo Pujo Laksono. (2025). Analisis Proses Penanganan Bagasi Tertinggal Maskapai Fly Scoot di Bandara Internasional ZAM Lombok. Lokawati : Jurnal Penelitian Manajemen Dan Inovasi Riset, 3(3), 89–114. https://doi.org/10.61132/lokawati.v3i3.1722

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.