Peran Guru dalam Stimulasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.61132/lokawati.v3i4.2003Keywords:
Development, Early Childhood, Education, Language, TeacherAbstract
Language development is one of the main pillars in early childhood growth. Strong language skills are not just about being able to speak, but also include the ability to listen, understand, and use language to think and interact. This ability becomes an important foundation for children's future success, both in formal education and social life. In the early childhood stage, the role of teachers in kindergartens (TK) is very crucial. Teachers are the child's first social environment outside the home, and the interactions they have every day will greatly influence the child's language development. This research will thoroughly explore the various strategic roles played by teachers in stimulating children's language development, and how these roles can be effectively applied in the classroom environment.
Downloads
References
Arifin, A. W., Pauweni, A. J.(2019). Peran Guru Terhadap Aspek Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jambura Early Childhood Education Journal Vol. 1, No 2, 37-41
Aulia, A., Rahma, A., Hulwah, A. N.(2022). Strategi Guru dalam Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Al-Kautsar. Ash-Shobiy: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini dan Al-Qur’an, Vol. 1 No. 1
Awliyah F. R., Suyadi, Jannah, R. F., Mustofa, A.(2021). Aspek Perkembangan Bahasa Anak Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Edutama, Vol.8, No.1
Ervina, R., Mauliyah, A.(2024). Peran Guru PAUD Dalam Menstimulasi Perkembangan Bahasa Anak Kelompok B di TK PGRI 3 Ceria Sampang. Journal of Islamic Education for Early Childhood, Vol. 6 No. 1
Firman, W., Anhusadar, L.(2022).Peran Guru Dalam Menstimulasi Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini, Kiddo:Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Vol. 2, No. 3
Irwansyah, R., Darmayani, S., Mastikawati, M., Saputro, A. N. C., Wihartanti, L. V., Fauzi, A., Arifudin, O., Purandina, I. P. Y., Latifah, E. D., Septiyani, T., Pangestika, R. R., Fatayah, F., Ayuningtyas, P., Lemba, V. C., & Hartono, R. (2021). Perkembangan Peserta Didik . Widina Bhakti: Persada Bandung
Nigrum, P. A, Tisnawati, N., Noormawanti, N.(2022). Peran Guru PAUD Dalam Menstimulus Perkembangan Bahasa Anak. Thufulah : Jurnal Ilmiah Mahasiswa, Vol. 1, No. 1
Paujiah, S. T., Muslihin, Y. H., Rahman, T. (2022). Peran Lingkungan Dalam Menstimulasi Perkembangan Bahasa Serta Menumbuhkan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pelangi, Vol. 2, No. 1
Rini. (2017). Peran guru dalam pengembangan bahasa lisan pada anak usia 5-6 tahun. Journal of Childhood Education
Rizkiyana, M. (2019). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Media Kartu Bergambar Kelompok A Di Tk Aisyiah Bustanul Athfal Wates Gadingrejo Pringsewu. Skripsi. UIN Raden Intan Lampung
Santrock, J. W. (2011). Masa Perkembangan Anak. Jakarta: Salemba Humanika.
Sari, D. Y.(2017). Peran Guru Dalam Menumbuhkan Literasi Melalui Bermain pada Anak Usia Dini. Golden Age :Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 1, No. 2
Siegal, M., Surian, L., Matsuo, A., Geraci, A., Lozzi, L., Okumura, Y., & Itakura, S. (2010). Bilingualism Accentuates Children's Conversational Understanding.
Suwardi, I., Farnisa, R.(2018).Hubungan Peran Guru dalam Proses Pembelajaran terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar. Vol. 3, No. 2
Widayati, S. (2019).Peranan Guru dalam Pembelajaran Bahasa. Edukasi Lingua Sastra,1-14
Yestiani, D. K., Zahwa, N.(2020).Peran Guru dalam Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar. Fondatia,41-47
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lokawati : Jurnal Penelitian Manajemen dan Inovasi Riset

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.