Analisis Inovasi Layanan E-Commerce pada Produk Kuliner Tradisional : Studi Kasus Penerapan Strategi Digitalisasi pada Usaha Soto Banjar Sawojajar-Kota Malang
DOI:
https://doi.org/10.61132/maeswara.v3i2.1742Keywords:
Digitalization, E-commerce, MSMEs, Service innovation, Traditional culinaryAbstract
The development of digital technology encourages traditional culinary business actors to adapt to e-commerce services in order to expand market reach and improve service efficiency. This study aims to analyze the digital innovation implemented by the Soto Banjar business in Sawojajar, Malang City, in facing challenges and opportunities in the digital era. Using a descriptive qualitative approach with a case study method, data was collected through interviews, observations, and documentation. The results of the study show that the integration of digital platforms such as GrabFood, ShopeeFood, Instagram, and WhatsApp has a positive impact on the effectiveness of promotions, ordering systems, and product distribution. Service innovations such as pre-order systems and attractive packaging help strengthen product image and increase customer satisfaction. Despite facing challenges such as digital promotion costs and spikes in demand, digital transformation has proven to be able to increase the competitiveness and sustainability of this traditional culinary business.
Downloads
References
Arrofi, R. A., et al. (2024). Penggunaan transformasi digital bisnis untuk para pelaku UMKM kuliner. Jurnal Riset Manajemen dan Ekonomi (JRIME), 2(1), 180–189. https://doi.org/10.54066/jrime-itb.v2i1.1130
Dora, Y. M., et al. (2024). Kolaborasi dan digital marketing untuk keberlanjutan usaha UMKM Kota Bandung. Jurnal Abdimas Kartika Wijayakusuma, 5(2), 400–408. https://doi.org/10.26874/jakw.v5i2.437
Febrianti, D., et al. (2022). Peningkatan produktivitas pemasaran UMKM kuliner dari konvensional menuju era digital. Indonesian Journal of Digital Business, 2(2), 15–19.
Febriantoro, W. (2018). Kajian dan strategi pendukung perkembangan e-commerce bagi UMKM di Indonesia. Manajerial Jurnal, 3(5), 184–207.
Hasan, H., et al. (2023). Digitalisasi UMKM dalam rangka membangun ekosistem digital pada masyarakat UMKM Sulawesi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2), 442–449. http://journal.unhas.ac.id/index.php/panritaabdi
Indriyani, R., & Kempa, S. (2022). Pemanfaatan digital marketing bagi pengembangan usaha makanan dan minuman. Jurnal Kreativitas dan Inovasi, 2(2), 68–75. https://www.jurnal.id/id/
Irawan, F. D., et al. (2023). Sungai dan Soto Banjar sebagai gastro destination Kota Banjarmasin dalam perspektif komunikasi ritual. KEMBARA: Journal of Scientific Language Literature and Teaching, 9(1), 112–123. https://doi.org/10.22219/kembara.v9i1.23157
Irawati, et al. (2024). Transformasi UMKM kuliner: Strategi pengembangan ekonomi kreatif. Jurnal Kajian Ilmu Manajemen, 4(4), 515–522.
Irmanistanti, A., et al. (2024). Sosialisasi penggunaan e-commerce Bukalapak sebagai pengembangan UMKM di Desa Wadungasih. Pandawa: Pusat Publikasi Hasil Pengabdian Masyarakat, 2(3), 92–99. https://doi.org/10.61132/pandawa.v2i3.1049
Juniansyah, M. A. (2022). Pemanfaatan ekonomi digital dalam strategi pemasaran dan pelayanan pada usaha kuliner UMKM di masa pandemi Covid-19 serta strategi adaptasi di era new normal. Jurnal Bisnisman: Riset Bisnis dan Manajemen, 4(2), 21–27. https://doi.org/10.52005/bisnisman.v4i2.105
Kartikasari, C. Y., & Tanaya, O. (2022). Strategi pengelolaan bisnis kuliner lokal berbasis digital di Sentra Kuliner Tropodo. HUMANISM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2).
Khalik, M. H., & Nugroho, B. A. (2022). Pengembangan UMKM kuliner di era digitalisasi sebagai peningkatan ekonomi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 111–116.
Metris, D., et al. (2025). Inovasi, teknologi dan kepuasan pelanggan: Kunci keberhasilan UMKM di pasar yang kompetitif. Journal of Business and Management, 8(1), 90–102.
Purnama, N. I., et al. (2021). Analisis e-commerce dalam membantu penjualan UMKM di tengah pandemi. Ekonomikawan: Jurnal Ilmu Ekonomi dan Studi Pembangunan, 21(2), 194–200. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/ekawan/article/view/8503
Ritter, T., & Pedersen, C. L. (2020). Digitization capability and the digitalization of business models in business-to-business firms: Past, present, and future. Industrial Marketing Management, 86, 180–190. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.11.019
Rizaldi, A., & Hidayat, H. (2020). Digital marketing communication strategy. Jurnal Entrepreneur dan Entrepreneurship, 9(2), 101–110.
Rusyida, W. Y. (2023). Pengaruh kemampuan manajerial, literasi keuangan, dan mitigasi risiko terhadap keberlangsungan usaha UMKM. Wawasan: Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi dan Kewirausahaan, 1(1), 01–19. https://doi.org/10.58192/wawasan.v1i1.181
Saefudin, S. F., et al. (2024). Pengaruh digitalisasi dalam bisnis kuliner: Dampak aplikasi online terhadap pasar bisnis tradisional di kawasan pendidikan Bandung Utara. EKONOMIKA, 7(3), 370–381.
Satriani, et al. (2024). Peranan digitalisasi dalam mendukung pemberdayaan ekonomi inklusif: Studi kasus pada UMKM kuliner di Makassar. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(10), 7644–7650.
Setiawan, M. F. T., et al. (2024). Peran e-commerce dalam meningkatkan usaha mikro, kecil, dan menengah (UMKM) di masyarakat menggunakan metode kualitatif. Jurnal E-Bisnis, Sistem Informasi, Teknologi Informasi (ESIT), 19(03), 70–75.
Traver, K. C. L., & Traver, C. G. (2021). E-commerce: Business, technology, and society (16th ed.). Pearson Education.
Triwijayati, A., et al. (2023). Strategi inovasi bisnis untuk meningkatkan daya saing dan pertumbuhan organisasi di era digital. Jurnal Bisnis dan Manajemen West Science, 2(03), 306–314. https://doi.org/10.58812/jbmws.v2i03.564
Widiastuti, T., et al. (2021). Strategi digital marketing untuk peningkatan penjualan jajan tradisional UMKM di Kelurahan Mlatibaru Semarang. Jurnal Riptek, 15(1), 64–69. https://doi.org/10.35475/riptek.v15i1.116
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maeswara : Jurnal Riset Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.