Analisis Strategi Pemasaran yang Digunakan oleh Usaha Mikro Mogobo Snack Tuban untuk Meningkatkan Volume Penjualan
DOI:
https://doi.org/10.61132/maeswara.v2i3.871Keywords:
Marketing Strategy, Sales Volume, SWOT AnalysisAbstract
This research is intended to evaluate the marketing strategy implemented by the Mogobo Snack Tuban Micro Enterprise to increase their sales. Mogobo Snack is a micro business that produces fried meatball chips with a spicy taste as its characteristic. This research adopts qualitative methods using observation, interviews and documentation instruments. The findings from the research show that the Mogobo Snack Tuban Micro Enterprise implements a marketing strategy in the form of a marketing mix consisting of product, price, promotion and distribution elements. The strategy includes production of high-quality chips, pricing based on production costs, online and offline marketing, as well as promotion via social media and a door-to-door approach. The SWOT analysis shows several alternative strategies that Mogobo Snack can implement, such as increasing digital marketing, developing new products, collaborating with culinary influencers, and expanding into traditional markets. By implementing these strategies, Mogobo Snack can overcome the challenges of competition and changing consumer trends, thereby increasing sales volume and increasing its market share and profitability.
Downloads
References
Hidayah, I., Ariefiantoro, T., Nugroho, D. W. P. S., & Suryawardana, E. (2021). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Kasus Pada Pudanis Di Kaliwungu). Solusi, 19(1), 76–82. https://doi.org/10.26623/slsi.v19i1.3001
Hikmawan, D. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi kasus pada Toko AGS Kuningan). Change Think Jounal, 1(Perdagangan Internasional Booster Dalam Pertumbuhan Ekonomi), 151–157.
Lestari, A. D., & Dwiridotjahjono, J. (2023). Analisis Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Volume Penjualan pada UMKM Cake Pisang Raja Impian Tuban. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 8(1), 203. https://doi.org/10.33087/jmas.v8i1.954
Nadya, M., Soewarno, Y., & Nirawati, L. (2020). Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan pada UMKM Griya Manik di Desa Plumbon Jombang. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 13(2), 21–30.
Nurhidayani, R., Rakib, M., & Dinar, M. (2021). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Pada Usaha Mikro Kecil (Studi Kasus Pengrajin Batu Tatakan Di Dusun Tampung Cinae Kecamatan Tanete Riaja Kabupaten Barru). Eprint Unm, 1(1), 2–3.
Nursyirwan, V. I., Ardaninggar, S. S., Septiningrum, L. D., Gustiasari, D. R., & Hasan, J. M. (2020). Implementasi Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Volume Penjualan. Jurnal PkM Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 238. https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v3i2.5077
Poluan, F. M. A., Mandey, S. L., & Ogi, I. W. J. (2019). Strategi Marketing Mix dalam Meningkatkan Volume Penjualan (Studi pada Minuman Kesehatan Instant Alvero). Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 7(3), 2969–2978.
Riski Putri Anjayani, & Intan Rike Febriyanti. (2022). Analisis Strategi Bauran Pemasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Pada UMKM YJS Sukabumi). Jurnal Multidisiplin Madani, 2(9), 3610–3617. https://doi.org/10.55927/mudima.v2i9.1175
Arif Nur Hidayat. Mengenal Program Pembinaan UMKM Kemenkeu Satu Tahun 2023
(https://www.djkn.kemenkeu.go.id/kpknl-medan/baca-artikel/15879/Mengenal-Program-
Pembinaan-UMKM-Kemenkeu-Satu-Tahun-2023.html)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maeswara : Jurnal Riset Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.