Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Penggunaan Digital Payment Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Uki Toraja
DOI:
https://doi.org/10.61132/manuhara.v1i3.227Keywords:
Financial literacy, digital payment, shopee paylaterAbstract
This study aims to examine the effect of financial literacy on the use of digital payment shopee paylaters among Uki Toraja Faculty of Economics students. This research is a quantitative research with a survey method. The population in this study were all students of the Uki Toraja Faculty of Economics. With a total sample of 33 respondents who were selected using the Random Sampling technique. Based on the results of the study it can be concluded that financial literacy has a positive effect on the use of digital payment shopee paylater among Uki Toraja Faculty of Economics students with an influence level of 26.6%, while the remaining 73.4% is influenced by other variables not included in this study
Downloads
References
Aftika, S., Hanif, H., & Devi, Y. (2022). Pengaruh Penggunaan Sistem Pembayaran Shopeepaylater “Bayar Nanti” Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Uin Raden Intan Lampung Dalam Perspektif Bisnis Syariah. Revenue: Jurnal Manajemen Bisnis Islam, 3(1), 87–106. Https://Doi.Org/10.24042/Revenue.V3i1.11228.
Andyni, N., & Kurniasari, F. (2021). Pengaruh Literasi Dan Efikasi Diri Terhadap Inklusi Keuangan Pada Penggunaan Layanan Pembayaran Digital Shopee Pay Di Jabodetabek. 16(1), 13.
Asisa, W., & Handa, Y. R. (2022). Pengaruh Pemahaman Literasi Keuangan Dan Kemudahan Pembayaran Digital Terhadap Kinerja Umkm Di Kota Makassar. 2, 28.
Aulia Puspita Giriani, S. (2018). Pengaruh Literasi Keuangan, Fitur Layanan, Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Penggunaan E-Money.
Azmi Shahira dan Harmain Hendra (2022) Pengaruh Literatur Keuangan terhadap Minat Menggunakan Fintech Payment (PayLater) di Shope (Studi Kasus Febi Mahasiswa UINSU).
Azizah, N. S., & Sutaatmadja, S. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan, Gaya Hidup Pada Perilaku Keuangan Pada Generasi Milenial. 01, 10.
Chaveesuk, S., Khalid, B., & Chaiyasoonthorn, W. (2021). Digital Payment System Innovations: A Marketing Perspective On Intention And Actual Use In The Retail Sector. Innovative Marketing, 17(3), 109–123. Https://Doi.Org/10.21511/Im.17(3).2021.09.
Chen, H. Dan, V. (1998). Analisis Literasi Keuangan Pribadi Di Antara Mahasiswa,. Tinjaun Layanan Keuanngan, 7 (2), 107-128.
Divyapriya, N. (N.D.). Pembayaran Digital: Studi Empiris Tentang Penggunaan Digital Platform Dalam Melakukan Pembayaran Digital. 4.
Estisia Pratiwi, R., & Saefullah, K. (2022). The Use Of Payment Technology Through Financial Literacy. Journal Of Digital Innovation Studies, 42–51. Https://Doi.Org/10.24198/Digits.V1i1.38516.
Farida, M. N., Soesatyo, Y., & Aji, T. S. (2021). Influence Of Financial Literacy And Use Of Financial Technology On Financial Satisfaction Through Financial Behavior. International Journal Of Education And Literacy Studies, 9(1), 86. Https://Doi.Org/10.7575/Aiac.Ijels.V.9n.1p.86.
Florentina, N., & Kurniasari, A. (2021). Pengaruh Literasi Dan Efikasi Disi Terhadap Inklusi Keuangan Pada Penggunaan Layanan Pembayaran Digital Shopee Pay Di Jabodetabek.
Franciska, A. M., & Sahayaselvi, D. S. (2017). Ikhtisar Tentang Pembayaran Digital. 04, 12.
Gina Rahmawati. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Pengguna Shopee Paylater Pada Generasi Millenial.
Imam Ghozali. (2014). Aplikasi Analisis Multivariate. Semarang: Universitas Diponegoro. Handoko, T. Hani. 2013. Manajemen Personalia Dan Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Bpfe.
Irfan Prapmayoga Saputra. (2019). Analisis Efektivitas Penggunaan Digital Payment Pada Mahasiswa Institut Informatika Dan Bisnis Darmajaya.
Komarudin, M. N., Gunawan, W. H., & Yusuf, A. A. (2022). Pengaruh Pembayaran Digital Fintech Dan P2p. 6, 10.
Kurnianingrum, D. (2021). Memahami Layanan Pembayaran Digital Melalui Pengguna Pengalaman Selama Era Pandemi. 9.
Messy F, A., (2012). Measuring Financial Literacy: Results Of The Oecd / International Network On Financial Education (Infe) Pilot Study. Organization For Economic Cooperation And Development.
Mudrikah, Azizah (2021). Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan Terhadap Minat menggunakan Produk Finansial Teknologi Pada Mahasiswa FEBI UIN Sumatera Utara. Jurnal Ekonomi-Teknik. (Online), Vol.1, Issue 2, (https://etnik.rifainstitute.com/index.php/et nik/article/download/23/22).
Monica, F., & Japarianto, E. (N.D.). Analisa Pengaruh Perceived Ease Of Use Dan Melalui Perceived Enjoyment Terhadap Behavior Intention Pada Digital Payment. Jurnal Manajemen Pemasaran, 16(1), 7.
Nada Ayu Abrina. (2022). Analisis Sistem Shopee Paylater Menurut Teori Konsumsi Islam (Studi Mahasiswa Iain Bengkulu Angkatan 2018).
Naufalia, V. (N.D.). Pengaruh Digital Payment Dan E-Service Quality Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Pengguna Shopee Wilayah Dki Jakarta. 9.
Noviyanti, A. V., & Kustiningsih, N. (2021). Penggunaan Pembayaran Elektronik Sebagai Solusi Pembayaran Pada Umkm Serendipity Snack Ditengah Pandemi Covid-19. 4(2), 9
Nubika, 1. (2018). Bitcoin Mengenal Cara Baru Berinvestasi Generasi Milenial. Yogyakarta: Genesis Learning. 46.
Octavia Salsabila Putri (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Presepsi Resiko Finansial dan E-Service Quality Terhadap Keputusan Penggunaan Shopee PayLater ( Studi Kasus Pada Mahasiswa FEB Universitas Muhammadiyah Malang )
Oktafian Histori S. (2022). Literasi Keuangan, Pengaruh Sosial Dan Penggunaan Pembayaran Digital: Tinjauan Pustaka.
Ong, V., & Mn, N. (2022). Pengaruh Persepsi Risiko, Persepsi Kemudahan, Dan Literasi Keuangan Terhadap Minat Penggunaan Linkaja. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 4(2), 516. Https://Doi.Org/10.24912/Jmk.V4i2.18259.
Otoritas Jasa Keuangan. (2013). Edukasi Dan Perlindungan Konsumen Pages Literasi Keuangan.
Otoritas Jasa Keuangan. (2016). Peraturan Otoritas Jasa Keuangan Nomor 76 /Pojk.07/2016 Tentang Peningkatan Literasi Dan Inklusi Keuangan Di Sektor Jasa Keuangan Bagi Konsumen Dan/Atau Masyarakat.
Panos, G. A., W., J, O, S. (2020). Financial Literacy And Responsible Finance In The Fintech Era: Capabilities And Challenges. European Journal Of Finance, 26(4-5), 297-301. Https://Doi.Org/10.1080/1351847x.2020.1717569
Pintubipar Saragih, S., & Nopriadi, N. (2019). Pengaruh Budaya Terhadap Actual Use Digital Payment System Pada Pelaku Umkm Di Kota Batam. Journal Of Applied Informatics And Computing, 3(2), 63–67. Https://Doi.Org/10.30871/Jaic.V3i2.1646.
Pramono, B., Tri Yuniarti, P., D., & Purusitawati, Y. T. E. Dk. (2006). Dampak Pembayaran Non Tunai Terhadap Perekonomian Dan Kebijakan Moneter. Working Paper Bank Indonesia No. 11.
Primadineska, R. W. (2021). Pengaruh Penggunaan Sistem Pembayaran Digital Terhadap Perilaku Beralih Di Era Pandemi Covid-19. Telaah Bisnis, 21(2), 89. Https://Doi.Org/10.35917/Tb.V21i2.215.
Pt. Lentera Dana Nusantara. (2020). Statistik Lentera Dana Nusantara: Data Pada Q4 2020.
Puspitasari, S. D., & Indrarini, R. (2021). Pengaruh Penggunaan Digital Payment Terhadap Perilaku Konsumsi Islam Masyarakat Surabaya Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 4(2), 64–74. Https://Doi.Org/10.26740/Jekobi.V4n2.P64-74
Putri Diana Selvy (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Minat Menggunakan Fintech Payment (Paylater) Pada Shopee ( Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Bung Hatta Padang ).
Rahma, F. A., & Susanti, S. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Financial Self Efficacy Dan Fintech Payment Terhadap Manajemen Keuangan Pribadi Mahasiswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3236–3247. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V4i3.2690.
Rizkiyah, K., Nurmayanti, L., Macdhy, R. D. N., & Yusuf, A. (2021). Pengaruh Digital Payment Terhadap Perilaku Konsumen Pengguna Platform Digital Payment Ovo. 16, 20.
Sakaran, Uma, 2006, Research Methods For Business, Metedeologi Penelitian Untuk Bisnis, Salemba Empat.
Saleh, M., & F, F. S. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Kualitas Pembelajaran Keuangan Terhadap Penggunaan Fintech Mahasiswa Manajemen Dan Akuntansi Universitas Fajar. Jurnal Manajemen & Organisasi Review (Manor), 2(2), 94–105. Https://Doi.Org/10.47354/Mjo.V2i2.243.
Sutatama Brian., dkk (2022) Pengaruh Literasi Keuangan dan Sikap Keuangan Tentang penggunaan E-Wallet Pada Siswa Di Kota Surakarta
Satya, V. E. (N.D.). Peraturan Sistem Pembayaran Digital Untuk Indone Stabilitas Sistem Keuangan Sian. 6.
Seldal, M. M. N., & Nyhus, E. K. (2022). Financial Vulnerability, Financial Literacy, And The Use Of Digital Payment Technologies. Journal Of Consumer Policy, 45(2), 281–306. Https://Doi.Org/10.1007/S10603-022-09512-9.
Shopee.(2020).Bagaimana-Cara-Mengaktifkan-Spaylater. (Shopee.Co.Id/Portal/Article/72939-[Spaylater]).
Sonia Aftika. (N.D.). Pengaruh Penggunaan Sistem Pembayaran Shopee Paylater “Bayar Nanti” Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Uin Raden Intan Lampung Dalam Perspektif Bisnis Syariah.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.
Suhasti, W., Muhamad, M., Penggalih, R., Febry Handayani, L., & Priyo Nugroho, A. (2022). The Influence Of Islamic Financial Literacy On The Use Of Digital Financial Services In Yogyakarta. Kne Social Sciences, 50–55. Https://Doi.Org/10.18502/Kss.V7i10.11343.
Susilawati, S. (2022). Pengaruh Kemudahan Akses Dan Keamanan Terhadap Minat Penggunaan Aplikasi Digital Payment Shopeepay Dikalangan Mahasiswa (Studi Kasus Pada Mahasiswa Jurusan Ekonomi Syariah Tahun 2019 Uin Sultan Maulana Hasanuddin Banten).
Tarantang, J., Awwaliyah, A., Astuti, M., & Munawaroh, M. (2019). Perkembangan Sistem Pembayaran Digital Pada Era Revolusi Industri 4.0 Di Indonesia. Jurnal Al-Qardh, 4(1), 60–75. Https://Doi.Org/10.23971/Jaq.V4i1.1442.
Vira Hadi Indah Cahyati,. (2022). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan, Promosi, Motivasi Hedonis Dan Literasi Keuangan Terhadap Minat Penggunaan E-Wallet Shopeepay Dalam Transaksi Keuangan.
Wuri Suhasti, M., & Renno Penggalih, L. F. H. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Islam Terhadap Penggunaan Layanan Keuangan Digital Di Yogyakarta.
Wijayanti., dkk (2022). Pengaruh sastra keuangan, keuntungan, kemudahan dan penghasilan
terhadap minat penggunaan shopee paylater ( studi pada generasi milenial kabupaten Bekasi.
Yuhelmi, Y., Trianita, M., Kamela, I., & Rosha, Z. (2022). Peran Literasi Keuangan Dalam Meningkatkan Minat Penggunaan Mobile Banking. Jurnal Pustaka Manajemen (Pusat Akses Kajian Manajemen), 2(1), 20–25. Https://Doi.Org/10.55382/Jurnalpustakamanajemen.V2i1.201.
Zhou, R. (2022). Sustainable Economic Development, Digital Payment, And Consumer Demand: Evidence From China. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 19(14), 8819. Https://Doi.Org/10.3390/Ijerph19148819.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Manuhara : Pusat Penelitian Ilmu Manajemen dan Bisnis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.