Analisis Swot Dalam Perencanaan Strategi Pemasaran Umkm Juragan Pisang 99 di Pangkalpinang
DOI:
https://doi.org/10.61132/manuhara.v2i3.942Keywords:
SWOT Analysis, UMKM, Marketing Strategy, Strategic PlanningAbstract
The purpose of this research is to understand and evaluate the marketing strategies implemented by the UMKM Juragan Pisang 99. This research uses a qualitative approach with SWOT analysis, and data collection is conducted through interviews with the company's manager and direct observation. The results are then analyzed using SWOT analysis to identify the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of the marketing strategies faced by the UMKM Juragan Pisang 99.
Downloads
References
Bakhitah, A. N., & Lusia, A. (2023). Pengaruh Strategi Marketing Mix (4p) Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Pemasaran Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Pada Geffa Production Sukoharjo). Jurnal Sinar Manajemen, 10(2), 102–115.
Jufriyanto, Moh. (2023). Strategi Pemasaran Pada UMKM Ikhtiar dengan Analisis SWOT dan Weighted Aggregated Sum Product Assesment (WASPAS). JISI: Jurnal Integrasi Sistem Industri, 10(2), 57–68. https://doi.org/10.24853/jisi.10.2.57-68
Kistari, F. A., & Marlena, N. (2022). Analisis SWOT sebagai Strategi Pemasaran terhadap Perkembangan Usaha Sentra UKM Telur Asin Kecamatan Candi Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 14595–14605.
Mashuri, & Nurjannah, D. (2020). Analisis Swot Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing (Studi Pada Pt. Bank Riau Kepri Unit Usaha Syariah Pekanbaru). Jurnal Perbankan Syariah, 1(1), 97–112.
Narendra, P. S. A., & Ardani, I. G. A. K. S. (2020). Strategi Pengembangan Usaha Kerajinan Perak Dengan Metode Analisis Swot Pada Usaha SSS Silver. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 9(10), 3506–3526. https://doi.org/10.24843/EJMUNUD.2020.v09.i10.p05
Nazarudin, H. (2020). Manajemen Strategik. CV. Amanah.
Nurhapna, & Haksama, S. (2014). Pengaruh Perencanaan Strategis Terhadap Kinerja Di Rumah Sakit. Jurnal Administrasi Kesehatan Indonesia, 2(2), 91–100.
Pardede, E. Y. R., & Simanjuntak, M. (2022). Penguatan Pemasaran Digital UMKM Menggunakan Metode Design Thinking (Studi Kasus: UMKM Keripik Cap Rumah Adat Minang, UD Rezeki Baru). Jurnal Studi Manajemen Dan Bisnis, 9(2), 119–133. https://doi.org/10.21107/jsmb.v9i2.15946
Ponirah, A., Yuliana, R., & Nasution, A. I. (2021). Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Pemasaran Produk UMKM Opak Kolontong. Journal of Islamic Economics and Bussiness, 1(2), 76–90.
Primadona, Y., & Rafiqi, Y. (2019). Analisis SWOT Pada Strategi Persaingan Usaha Minimarket Madina Purbaratu Kota Tasikmalaya. Jurnal Ekonomi Syariah, 4(1), 49–60. https://doi.org/10.37058/jes.v4i1.802
Putri, N. E., Astuti, R., & Putri, S. A. (n.d.). Perencanaan Strategi Pengembangan Restoran Menggunakan Analisis Swot Dan Metode Qspm (Quantitative Strategic Planning Matriks) (Studi Kasus Restoran Big Burger Malang). Jurnal Industria, 3(2), 93–106.
Qanita, A. (2020). Analisis Strategi Dengan Metode Swot Dan Qspm (Quantitative Strategic Planning Matrix): Studi Kasus Pada D’gruz Caffe Di Kecamatan Bluto Sumenep. Jurnal Ilmiah Manajemen, 1(2), 11–24.
Saputra, A. R., & Malabay. (2022). Perencanaan Strategi Dan Implementasi Sistem Penjualan Umkm Go-Digital Berbasis Web (Studi Kasus UMKM Eskimo). Jurnal IKRAITH-INFORMATIKA, 6(3), 151–160.
Subagja, A. D., & Oktoberi, Z. (2023). Analisis Pelaksanaan Digital Marketing Pada Umkm Keripik Singkong Widia Di Desa Gandasoli Kecamatan Tanjungsiang Kabupaten Subang Jawa Barat. Jurnal Pengabdian Mandiri, 2(2), 547–562.
Syafa’at, A., & Wahid, A. (2020). Strategi Pemasaran Produk Sepatu Menggunakan Metode Analisis Swot Dengan Matrik Ifas Dan Efas Di Pt. Bagoes Tjipta Karya. Journal Knowledge Industrial Engineering, 7(3), 108–117.
Yolanda, F., & Dwiridhotjahjono, J. (2021). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Antenna Hdf Surabaya. Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 16(1), 231–239.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Manuhara : Pusat Penelitian Ilmu Manajemen dan Bisnis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.