Strategi Branding dan Pemasaran Digital untuk Meningkatkan Penjualan Produk pada UMKM Mins di Pasar Digital

Authors

  • Arum Andini Universitas Bina Sarana Informatika
  • Ridwan Ridwan Universitas Bina Sarana Informatika
  • Rohmalia Putri Universitas Bina Sarana Informatika
  • Dwi Salwa Universitas Bina Sarana Informatika
  • Idam Idam Universitas Bina Sarana Informatika
  • Daffa Owen Universitas Bina Sarana Informatika

DOI:

https://doi.org/10.61132/nuansa.v3i3.1860

Keywords:

branding, digital marketing, marketing strategy, Mins Maemon, MSMEs, social media

Abstract

Micro, Small, and Medium-Sized Enterprises (MSMEs) play a crucial role in the Indonesian economy by making substantial contributions to employment and the country's GDP.  However, marketing still faces significant obstacles, particularly in the digital age where quick technological adaptability is required.  The purpose of this study is to evaluate how branding and digital marketing tactics are being used at Mins Maemon MSMEs and to find ways to make them more successful.  Through literature reviews, in-depth interviews with MSME participants and consumers, and observation, the study employs a qualitative approach with a case study methodology.  The findings demonstrate how e-commerce platforms, social media, and visually appealing content can all be used to enhance digital branding strategies and boost product visibility and sales.  However, difficulties such a lack of content The optimization of digital initiatives is still hampered by issues like time management and a lack of content ideas.  Possible remedies include influencer cooperation, content calendar development, and training.  In conclusion, MSMEs must have a well-organized and consistent digital strategy in order to succeed when competing in the digital market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alverina, C., Utami, C. W., & Krisprimandoyo, D. A. (2024). Strategi pemasaran digital untuk meningkatkan penjualan pada bisnis bakery Tenggilis. Jurnal Bisnisman: Riset Bisnis dan Manajemen, 6(1), 73–94.

Assauri, S. (2004). Manajemen pemasaran: Dasar, konsep dan strategi. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Azizah, at all. (2025) Strategi Branding UMKM melalui Pembuatan Katalog Produk DIgital untuk Meningkatkan Daya Saing Kedai Tahu Bakso Mama Jo.Jurnal Pengabdian Masyarakat,3.

Badan Pusat Statistik. (2024, Agustus 12). Selamat Hari UMKM Nasional.

https://batangkab.bps.go.id/id/news/2024/08/12/336/selamat-hari-umkm-nasional.html

Haque, M. (2024). Ketoprak makanan jalanan menjadi gedongan: Strategi branding dan pemasaran digital. Jurnal Peradaban Masyarakat, 4(5), September 2024.

Jatmiko, N. S. (2022). Strategi pemasaran ideal di era digital untuk meningkatkan penjualan produk UMKM. Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat, 4(2).

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing management (15th ed.). Pearson Education.

Panjalu, J. F., Muslikhah, R. S., & Utami, T. L. W. (2024). Pemasaran digital untuk branding dalam pengembangan UMKM di Indonesia. Jurnal Informatika Komputer, Bisnis Manajemen, 22, 69–79.

Rahayu, W., Novianti, L., & Istiqomah, Y. (2024). Kombinasi digital marketing dan marketing konvensional dalam strategi pemasaran produk UMKM di Kampung Cikandang. Jurnal Inovasi Masyarakat, 4(1), 11–20.

Reta, A., Perwirianto, H. W., Zulfania, M., Ratih, D., Aprilianda, E. N., Haryawan, S. H., Putra, M. A. R., Wardana, B. S., Cahya, R. A., Ramadhan, R. T., & Arum, D. P. (2022). Penerapan branding produk dan digital marketing sebagai strategi pemasaran UMKM. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat, 3(2), 740–746. Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur.

Rifianita, V., Falah, R. M., Pangestu, S., & Metasari, A. (2022). Pelatihan branding produk UMKM dan digital branding kerupuk kulit “Rambakku.” Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat, Lembaga Pengabdian kepada Masyarakat, Universitas Muhammadiyah Jakarta.

Sari, W. P., Sholihah, Z., & Masali, F. (2023). Digital Branding UMKM melalui Komunikasi Visual. Jurnal Abdi: Media Pengabdian Masyarakat, 8(2, 129-134). https://journal.unesa.ac.id/index.php/abdi/article/view/15923

Shabrina, M. (2015). Pengertian branding. Repositori Universitas Dinamika. https://repository.dinamika.ac.id

Sugiyanti, L., Rabbil, M. Z., Oktavia, K. C., & Silvia, M. (2022). Strategi pemasaran digital untuk meningkatkan penjualan UMKM. Jurnal Strategi Pemasaran, 1(2), 100–110.

Tjiptono, F., & Chandra, G. (2011). Pemasaran strategik. Yogyakarta: Andi.

Universitas Ciputra. (2025). Branding adalah: Pengertian dan fungsinya. https://www.universitasciputra.ac.id.

Wika, D. S. (2021). Strategi pemasaran online dalam meningkatkan penjualan (Skripsi, Universitas Brawijaya). Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Brawijaya, Malang.

Downloads

Published

2025-06-07

How to Cite

Arum Andini, Ridwan Ridwan, Rohmalia Putri, Dwi Salwa, Idam Idam, & Daffa Owen. (2025). Strategi Branding dan Pemasaran Digital untuk Meningkatkan Penjualan Produk pada UMKM Mins di Pasar Digital. Jurnal Nuansa : Publikasi Ilmu Manajemen Dan Ekonomi Syariah, 3(3), 12–18. https://doi.org/10.61132/nuansa.v3i3.1860

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.