Strategi Peningkatan Brand Image Melalui Digital Business pada UMKM Ayam Celup Juaro di Kota Medan
DOI:
https://doi.org/10.61132/nuansa.v3i4.2289Keywords:
Brand Image, Digital Business, Digital Marketing Strategy, MSMEs, Social MediaAbstract
The development of digital technology has changed the paradigm of MSME businesses, including in building brand image. This study analyzes strategies for enhancing brand image through digital business at Ayam Celup Juaro’s MSMEs in Medan City. The research method uses a qualitative approach with a case study design. Data were collected through in-depth interviews, participatory observation, and documentation studies. The results show that multi-platform digital integration (Instagram, TikTok, WhatsApp) is effective in building brand image. Instagram serves as a medium for visual representation of the brand, TikTok as a driver for acquiring new customers through viral content, and WhatsApp as a means of personal communication to maintain customer loyalty. The key factors for success are content consistency and timely service. The main obstacles faced are budget constraints and challenges in maintaining content consistency. This research provides practical contributions for SMEs in developing integrated digital strategies to enhance brand image in the era of the 4th Industrial Revolution.
Downloads
References
Arjang, A., Yani, A., & Suparwata, D. O. (2025). Peran strategis sistem informasi bisnis dalam sinkronisasi pengelolaan talenta, penguatan branding, inovasi layanan, dan peningkatan daya saing UMKM di era ekonomi digital. Jurnal Minfo Polgan, 14(1), 665–675. https://doi.org/10.33395/jmp.v14i1.14916
Dikdik Harjadi, D., & Fatmasari, D. (2025). Determinanan keputusan pembelian konsumen: Peran kepercayaan merek, kualitas informasi dan keragaman produk. PT Arr Rad Pratama.
Fitria, N. N. (2024). Pengaruh brand image, e-service quality, dan promosi terhadap customer satisfaction (Studi pada konsumen aplikasi Go-Jek fitur Go-Food di wilayah Kabupaten Malang) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Raden Rahmat).
Fonna, N. (2019). Pengembangan revolusi industri 4.0 dalam berbagai bidang. Guepedia.
Hanjaya, B. S., Budihardjo, B. S., & Hellyani, C. A. (2021). Pengaruh social media marketing terhadap keputusan pembelian konsumen pada UMKM. Jurnal Riset Manajemen dan Ekonomi (JRIME), 1(3), 290–303. https://doi.org/10.54066/jrime-itb.v1i3.290
Haryanti, N., & Baqi, D. A. (2019). Strategi service quality sebagai media dalam menciptakan kepuasan dan loyalitas pelanggan. Journal of Sharia Economics, 1(2), 101–128. https://doi.org/10.35896/jse.v1i2.72.
Ingepuri, P., Lubis, T. A., & Solikhin, A. (2025). Pengaruh pengalaman pelanggan dan kepercayaan pelanggan terhadap loyalitas pelanggan dengan nilai yang dirasakan (perceived value) sebagai variabel mediasi pada usaha kecil di Kabupaten Muaro Jambi. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 9(1), 309–317. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v9i1.2445
Monalisa, M., Riswanto, A., Thaha, A. R., Burhanudin, J., Zahara, A. E., Muwarni, I., … & Dewi, L. K. C. (2023). Strategi pemasaran: Mengukir sukses melalui strategi pemasaran terbaik. PT Sonpedia Publishing Indonesia.
Nurfaizi, M. I. (2025). Peran service quality, perceived security dan perceived privacy untuk memaksimalkan customer satisfaction melalui Servqual Theory (Doctoral dissertation, Universitas Islam Indonesia).
Prasetyo, B., & Sutopo, W. (2021). Pemanfaatan media sosial pada UMKM untuk meningkatkan visibilitas merek dan penjualan. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis, 15(2), 45–60. https://doi.org/10.30596/jimb.v15i2.12345
Putra, I. (2025). Analisis strategi pemasaran digital dalam meningkatkan brand awareness perusahaan CV. Citra Ayu Bali (Doctoral dissertation, Politeknik Negeri Bali).
Rabbani, A. A. (2024). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap loyalitas pelanggan melalui mediasi kepercayaan pelanggan (Doctoral dissertation, Universitas Komputer Indonesia).
Rahimah, A., & Hikmah, M. (2023). Strategi saluran pemasaran. Universitas Brawijaya Press.
Rofiq, A., Suryadi, N., Anggraeni, R., Makhmut, K. D. I., & Aryati, A. S. (2023). Meningkatkan daya saing UKM: Perspektif strategis. Universitas Brawijaya Press.
Sander, D. A., Chan, A., & Muhyi, H. A. (2021). Keterkaitan citra merek, harga dan kualitas produk terhadap keputusan pembelian: tinjauan sistematis literature review. Jurnal Sains Pemasaran Indonesia (Indonesian Journal of Marketing Science), 20(3), 241-257.
Sindarto, J., & Ellitan, L. (2022). Peran citra merek dalam membangun kepuasan dan loyalitas konsumen: sebuah kajian teoritis. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(10), 3794-3807.
Suprayitno, D., Irmadiani, N. D., Munizu, M., Muchayatin, M., Mawarni, I., Saktisyahputra, S., ... & Erwin, E. (2024). Manajemen pemasaran: teori dan strategi. PT. Green Pustaka Indonesia.
Swimbawa, M. K., & Lemy, D. M. (2023). Pengaruh social media marketing terhadap brand awareness, brand image dan brand loyalty Pesona Indonesia. Bulletin of Community Engagement, 3(2), 239–249.
Utami, N., Suryanto, S., & Wijaya, C. (2021). Strategi digital marketing terintegrasi untuk pertumbuhan UMKM. Penerbit Universitas Indonesia.
Wibowo, D. W., Zahro, A., Rahayu, P. Y., & Huda, M. (2025). Brand dan public relation: sebuah kajian konseptual dalam konteks Indonesia. Journal of Administrative and Social Science, 6(2), 32–44.
Zahni, A. Z. (2023). Pengaruh community based marketing terhadap brand awareness pada usaha mikro kuliner di Kota Bandung. Journal of Technopreneurship on Economics and Business Review, 6(2), 238. https://doi.org/10.37195/jtebr.v6i2.238
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Nuansa : Publikasi Ilmu Manajemen dan Ekonomi Syariah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



