Business Feasibility Study Analysis on Determining the Cost of Production of MSMEs in the LDR Café
DOI:
https://doi.org/10.61132/rimba.v3i1.1588Keywords:
Production Aspect, Marketing Aspect, Financial Aspect, UMKMAbstract
This study aims to analyze the business operations of LDR Café by examining the production, sales, and financial aspects. Given the increasingly competitive culinary industry, this study uses a field research methodology that includes observation, questionnaires, and documentation to collect primary and secondary data. The findings of the analysis indicate that non-financial factors, location, building materials, technology, and production processes are important things to consider. The marketing aspect also shows good potential with a significant increase in sales. In terms of finance, this business has been running along with the age of the project for seven years. The suggestions given include the development of more modern production technology, expansion of marketing distribution, and preparation of more detailed financial reports to monitor business performance. This study is expected to provide insight for culinary entrepreneurs in optimizing their businesses amidst tight competition.
Downloads
References
Arofah, M. (2019). Studi kelayakan bisnis dalam meminimalisir risiko usaha pada Koperasi Tani Syariah Bina Usaha Desa Pendem Kecamatan Janapria Kabupaten Lombok Tengah (Tesis, Jurusan Ekonomi dan Syariah Fakultas).
Christine, M. Y. (2023). Analisis kelayakan bisnis ditinjau dari aspek pemasaran dan keuangan produk UMKM Uyah Pencok Banjarbaru. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 9(1), 103–109.
Faradiba, B., & Musmulyadi, M. (2020). Analisis studi kelayakan bisnis usaha waralaba dan citra merek terhadap keputusan pembelian “Alpokatkocok_Doubig” di Makassar. PAY Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 2(2), 52–61.
Gunawan, K. (2019). Peran studi kelayakan bisnis dalam peningkatan UMKM (Studi kasus UMKM di Kabupaten Kudus). BISNIS: Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam, 6(2), 101–115.
Katti, S. W. B., & Mutmainah, M. (2020). Penyuluhan pentingnya pembukuan UMKM sederhana dan tahapan penyusunan studi kelayakan usaha. Jurnal Daya-Mas, 5(2), 58–60.
Ramadhona, I. (n.d.). Analisis aspek hukum studi kelayakan bisnis.
Rofa, T. I., Meilani, A. R., Hasibuan, N. M., Nasution, A. K., & Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. (n.d.). Analisis aspek pemasaran dalam studi kelayakan bisnis. VISA: Journal of Visions and Ideas.
Sahara, S., & Nasution, S. (2024). Analisis studi kelayakan bisnis UMKM Gerobak Chicken Steak dalam mengekspansi usaha di Kecamatan Medan Perjuangan. Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI), 4(1), 219–229.
Saputra, R. A., & Rohman, A. (2024). Studi kelayakan bisnis syariah pengembangan UMKM “Dodolanku Surabaya”: Analisis aspek pemasaran. Jurnal Ilmu Ekonomi, Manajemen Dan Bisnis, 2(2), 53–59.
Sari, W. P., & Obadja, N. N. (2023). Analisis studi kelayakan bisnis pada usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) Kue Bangkit Kenanga ditinjau dari aspek pemasaran dan manajemen. EKONOMIKA45: Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Bisnis, Kewirausahaan, 11(1), 439–449.
Suyadi, S., Syahdanur, & Suryani, S. (2018). Analisis pengembangan usaha mikro kecil dan menengah (UMKM). Jurnal Ekonomi KIAT, 29(1), 1–10.
Tim Penyusun & Lembaga Penerbitan. (n.d.). Studi kelayakan bisnis.
Yuniar, V., Bangun, C. F. B., Bugis, S. W., & Suhartini, S. (2022). Analisis studi kelayakan bisnis pada pengembangan UMKM usaha tahu dan tempe di Desa Pondok Jeruk ditinjau dari aspek produksi, aspek pemasaran, dan aspek keuangan. Transformasi Manageria: Journal of Islamic Education Management, 2(2), 142–151.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Rimba : Riset Ilmu manajemen Bisnis dan Akuntansi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.