Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Manajemen Keuangan Dan Pemasaran Digital Terhadap Minat Berwirausaha Online
Studi Kasus Pada Mahasiswa Di Kota Surakarta
DOI:
https://doi.org/10.61132/rimba.v2i2.742Keywords:
Entrepreneurial Education, Financial Management, Digital Marketing, Online Entrepreneurship InterestsAbstract
Entrepreneurial, financial management, and digital marketing involve people rising and falling in their entrepreneurial interests online. Variables that affect the interest in online entrepreneurship include financial management, entrepreneurship education, and digital marketing. The study is aimed at seeing how entrepreneurial, financial management, and digital marketing affect entrepreneurship interests online. A sample used of 101 respondents from communities in the city of surakarta, obtained through a dissemination of the questionnaire using Unknown Sampling. Data analysis using IBM SPSS statistics version 25 reveals that through tests of t, they found that an entrepreneurial education (X1) and digital marketing (X3) actually contributed positively to entrepreneurial interest online (Y). However, in the case of a monetary management variable (X2), its significance is 0.196, exceeded the 0.05 significance threshold, Which suggests that financial management (X2) has no significant impact on online entrepreneurial interests (Y).
Downloads
References
Abdullah, D., & Septiany, F. R. (2019). PENGARUH MOTIVASI DAN PENGETAHUAN KEWIRAUSAHAAN TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Majalengka). 1(3), 316–331.
Afandy, C., & Niangsih, F. F. (2020). Literasi Keuangan Dan Manajemen Keuangan Pribadi Mahasiswa Di Provinsi Bengkulu. The Manager Review, 2(2), 68–98. https://doi.org/10.33369/tmr.v2i2.16329
Amrul, N. A. L., Akib, H., Niswaty, R., Guntur, M., & Darwis, M. (2022). Minat Mahasiswa Berwirausaha Online (Studi Kasus Mahasiswa Ilmu Administrasi Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Makassar). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 1(1), 7–14.
Cahayaningrum, A. F., & Susanti. (2021). Pengaruh Penggunaan Sosial Media , Pendidikan Kewirausahaan , Dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Berwirausaha Online Pada Siswa SMK Negeri 1 Pangkalan Bun. 5(1), 104–118. https://doi.org/10.29408/jpek.v5i1.3348
Ditama, R. A. (2022). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan Dan Manajemen Keuangan Terhadap Minat Memulai Usaha Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Iain Kerinci. Jurnal Ekonomi Sakti, 11, 56–57.
Hardani, Nur, H., Helmina, A., Roushandy, A., Jumari, U., Evi, F., Dhika, J., & Ria, R. (2020). Metode Penelitian Kualitatif dan Kualitatif. In CV Pustaka Ilmu Group (Issue Maret).
Indriyani, L., & Margunani, M. (2019). Pengaruh Kepribadian, Pendidikan Kewirausahaan, Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 848–862. https://doi.org/10.15294/eeaj.v7i3.28315
Iqbal, M. (2021). Efektifitas Digital Marketing Terhadap Kualitas Layanan pada Usaha di Masa Pandemi Covid 19 (Studi Kasus di Aceh). JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi), 7(2), 83–93. https://doi.org/10.35870/jemsi.v7i2.609
Irwansyah, M., & Subiantoro, H. (2018). PENGARUH KREATIVITAS, LINGKUNGAN KELUARGA DAN JIWA ENTREPRENEUR TERHADAP NIAT BERWIRAUSAHA MAHASISWA STKIP PGRI TULUNGAGUNG. 2(1), 36–47.
Istiqomah. (2021). Pengaruh Pengetahuan Digital Marketing Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Akademi Kesejahteraan Sosial AKK Yogyakarta. Socia Akademika, 7(1), 10–16.
Khafidatul, I., & Indra, K. (2020). Pengaruh Ulasan Produk, Kemudahan, Kepercayaan, dan Harga Terhadap Marketplace Shopee di Mojekerto. Jurnal Manajemen, 6(1), 31–42. http://www.maker.ac.id/index.php/maker
Kumalasari, D. A., Eryanto, H., Pratama, A., Universitas, F. E., & Jakarta, N. (2022). Pengaruh Pendidikan Kewirausahan , Efikasi Diri Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Intensi Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(21), 518–536. https://doi.org/10.5281/zenodo.7302299
Kuswanto, K., Suratno, S., & Asmarani, A. (2022). Pengaruh Manajemen Keuangan dan Pembelajaran Kewirausahaan Terhadap Intensi Wirausaha Mahasiswa Universitas Jambi. Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan, 18(3), 248–256. https://doi.org/10.31940/jbk.v18i3.248-256
Makuku, R. F. J. (2023). Pengaruh efikasi diri dan pengetahuan manajemen keuangan terhadap minat berwirausaha (Studi kasus mahasiswa S1 STIESIA Surabaya). Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 12(4), 1–18. http://jurnalmahasiswa.stiesia.ac.id/index.php/jirm/article/view/5309/5336
Muthmainnah, S., Mila, M., & Ichfan, H. (2019). Pentingnya Manajemen Keuangan Bagi Perusahaan. Muhasabatuna : Jurnal Akuntansi Syariah, 1(2), 32. https://doi.org/10.54471/muhasabatuna.v1i2.1263
Oktiena, S. W., & Dewi, R. M. (2021). Pengaruh pendidikan kewirausahaan dan motivasi terhadap minat berwirausaha mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Paradigma Ekonomika, 16(3), 543–558. https://doi.org/10.35446/dayasaing.v3i2.96
Putri, E. (2021). Pengaruh Efikasi Diri Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Wirausaha Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Panca Sakti. Research and Development Journal of Education, 7(2), 269. https://doi.org/10.30998/rdje.v7i2.10385
Rimadani, F., & Murniawaty, I. (2018). PENGARUH PENDIDIKAN KEWIRAUSAHAAN, BUSINESS CENTER DAN KREATIVITAS SISWA TERHADAP JIWA BERWIRAUSAHA SISWA Febri. 7(3), 976–991.
Santosa, M., & Vanel, Z. (2022). Strategi Digital Marketing Mg Setos Hotel Semarang Dalam Meningkatkan Revenue Di Masa Pandemi. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Sains Dan Humaniora, 6(2), 234–242. https://doi.org/10.23887/jppsh.v6i2.50088
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Rimba : Riset Ilmu manajemen Bisnis dan Akuntansi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.