Mempromosikan Sekolah dengan Etika: Transformasi yang Dibutuhkan untuk Menghindari Komersialisasi Berlebihan di Madrasah Aliyah Al-Amiriyyah

Authors

  • Septian Khoirul Umam Universitas KH Mukhtar Syafaat Banyuwangi
  • Muhammad Sidiq Purnomo Universitas KH Mukhtar Syafaat Banyuwangi

DOI:

https://doi.org/10.61132/manuhara.v3i1.1502

Keywords:

Promoting Schools, Educational Ethics, Educational Transformation

Abstract

This research aims to analyze and develop ethical school marketing strategies, which not only attract students but also maintain the integrity and quality of education amidst rampant commercialization in the education sector. This research uses a qualitative method with a case study design, the informants concerned include: school principals, teachers, parents. data collection techniques using: interviews, observation, documentation. Data analysis uses triangulation and data validity uses interactive models. . Data analysis uses triangulation and data validity uses interactive models. The research results show 1) Challenges in Maintaining a Balance between Marketing and Educational Values, 2) Limited Understanding of Ethical Marketing among School Managers, 3) Changes in Parental Behavior in Choosing a School. The world of education faces big challenges in maintaining a balance between marketing and true educational values. Even though marketing is an important aspect in attracting the interest of parents and prospective students, many schools are still trapped in an excessive focus on facilities and visible achievements, without considering the deeper quality of education. This creates tension between the external image of the school and the substance of the education offered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambarwati, D., & Abroza, A. (2024). Tinjauan Literatur Tentang Etika Pemasaran Syariah: Prinsip, Implementasi, Dan Tantangan Dalam Bisnis Modern. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 5(01), 592–609.

Fitramadhana, R. (2022). Pemikiran Pedagogi Kritis Henry Giroux. Jurnal Pemikiran Sosiologi, 9(1), 84–120.

Gautama, K. (2022). Lembaga pendidikan dan konsep luhur pendidikan. Jurnal NATAR, 1(1), 63–86.

Hafid, A. N., & Purnomo, M. S. (2024). REVOLUSI BRANDING LEMBAGA PENDIDIKAN MELALUI OPTIMALISASI MARKETING MIX DI ERA DIGITAL. JURNAL AZKIA: Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 20(2), 97–110.

Hajita, M. (2024). IMPLEMENTASI KARAKTERISTIK ORGANISASI DALAM LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 9(2), 297–314.

Kusumawati, E. (2021). Implementasi Customer Relationship Management pada Industri Pendidikan: Studi Kasus Pada Akademi Pariwisata. Altasia Jurnal Pariwisata Indonesia, 3(1), 1–8.

Mustofa, A., Masrokan, P., & Sujianto, A. E. (2024). Aktualisasi Marketing Mix Concept Untuk Menciptakan Superior Customer Value Pada Perguruan Tinggi Islam. Jurnal Kependidikan Islam, 14(2), 129–141.

Sudarso, S., Wardana, M. D. K., Zaenha, M. A. R., Masfufah, H., & Yulianti, M. (2024). Transformasi Pendidikan Usia Dini: Strategi Pemasaran Digital untuk Meningkatkan Citra Sekolah dan Profesionalisme Guru PAUD. 5(3), 243–270. https://doi.org/10.22219/janayu.v5i3.34856

Suhairi, S., Safitri, D., Fauzan, M., & Helma Musyafa, M. (2024). Etika Dan Tanggung Jawab Sosial Dalam Pemasaran Global: Membangun Reputasi Yang Berkelanjutan. Jurnal Minfo Polgan, 12(2), 2660–2664. https://doi.org/10.33395/jmp.v12i2.13338

Syaripudin, E. I., Latifah, S. N., Permana, S. A. P. S., & Febrianti, N. V. (2024). Konsep Distribusi Dan Promosi Dalam Bisnis Syariah Perspektif Syariah. Jurnal Manajemen Bisnis Syariah (MANISYA), 2(1), 23–41.

Tolchah, M. (2020). Problematika Pendidikan Agama Islam dan solusianya. Kanzun Books.

Wibiksono, T. (2024). Penerapan Prinsip" Golden Rules" Matius 7: 12 dalam Strategi Pemasaran untuk Optimalisasi Kepuasan Pelanggan dan Kinerja Perusahaan: Analisis Hermeneutika dan Eksegesis. Mathetes: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 5(2), 145–156.

Widyastuti, Y. D. (2024). Dampak Pemasaran Holistik terhadap Kinerja Institusi Pendidikan: Sebuah Tinjauan Pustaka. Journal of Education Management Research, 2(2), 70–81.

Yusuf, M. (2023). Rebranding Madrasah Dalam Membangun Citra Positif Dan Modern. Journal of Education Management Research, 1(2), 65–82.

Downloads

Published

2025-01-02

How to Cite

Septian Khoirul Umam, & Muhammad Sidiq Purnomo. (2025). Mempromosikan Sekolah dengan Etika: Transformasi yang Dibutuhkan untuk Menghindari Komersialisasi Berlebihan di Madrasah Aliyah Al-Amiriyyah. Jurnal Manuhara : Pusat Penelitian Ilmu Manajemen Dan Bisnis, 3(1), 149–160. https://doi.org/10.61132/manuhara.v3i1.1502

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.