Pemanfaatan Visualisasi Data dalam Business Intelligence untuk Strategi Bisnis Perusahaan Retail

Authors

  • Sasha Safira Nuraini Universitas Muhammadiyah Gresik
  • Azzumardi Mubarok Romadhoni Universitas Muhammadiyah Gresik
  • Muhammad Akmal Faris Taqiyuddin Universitas Muhammadiyah Gresik
  • Ma’had Wicaksono Universitas Muhammadiyah Gresik

DOI:

https://doi.org/10.61132/manuhara.v3i3.1992

Keywords:

Business Intelligence, decision-making, data visualization, retail sales, trends

Abstract

This study investigates how data visualization helps retail companies make Business Intelligence (BI)-based decisions. The study processed one year of sales data with a quantitative descriptive approach to find seasonal patterns, performance by region, and customer consumption tendencies. The analysis results show that BI software such as Microsoft Power BI can visualize data more easily and accelerate understanding of business performance. Strategic decisions such as promotional planning and product inventory management are more effective with interactive visualization, which allows decision makers to see data in a more understandable way. The study found that data visualization in BI systems can help retail businesses make better decisions. These results show the importance of incorporating BI into a company's operational processes and using interactive visualization to improve overall business performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, O., Oktaviani, E., & lainnya. (2017). Implementasi business intelligence untuk menentukan tingkat kepopuleran jurusan pada universitas. Jurnal Ilmiah Informatika, 2(2).

Angreini, R., & Supratman, A. (2021). Visualisasi data lokasi rawan bencana di Provinsi Sumatera Selatan menggunakan Tableau. Jurnal Nasional Ilmu Komputer, 2(2), 1–8.

Ariani, T. R., Tania, K. D., & Indah, D. R. (2016). Penerapan business intelligence pada sistem.

Darman, R. (2018). Analisis visualisasi dan pemetaan data tanaman padi. Jurnal Ilmiah Rekayasa dan Manajemen Sistem Informasi, 4(2), 156–162.

Fitriana, R., & Djatna, T. (2011). Progress in business intelligence system research: A literature review. International Journal of Basic and Applied Sciences (IJBAS-IJENS), 11(3), 118503–6464.

Miranda, R. (2008). Pengembangan business intelligence bagi perkembangan bisnis perusahaan. CommIT, 2(2), 111–116.

Murti, A. B., & Irwansyah, I. (2024). Penerapan business intelligence dalam analisis dan visualisasi tren bencana alam menggunakan Tableau. Terapan Informatika Nusantara (TIN), 5(12).

Nafiisa, B. L., Putri, Y. N. W., & Ayunin, Q. (2022). Dashboard visualisasi data UMK sebagai alat pengambilan keputusan menggunakan Microsoft Power BI. Jurnal Akuntansi dan Manajemen, 17(2), 86–105.

Nisa’, S. H. K., & Rusdianto, Y. (2024). Pemanfaatan visualisasi data dalam meningkatkan pengambilan keputusan bisnis. Jurnal Informasi, Sains dan Teknologi, 7(2), 200–208.

Ramadhani, Y., Khairina, D. M., & Maharani, S. (2021). Implementasi business intelligence dalam analisa penjualan mobil Mitsubishi menggunakan visualisasi data. Jurnal Adopsi Teknologi dan Sistem Informasi (ATASI), 3(1).

Rudiawan, H. (2021). Pemanfaatan sistem bisnis intelijen (BI) dalam pengambilan keputusan manajemen perusahaan. Jurnal Ekonomi, 23(3).

Siswanto, I. A. (2016). Aplikasi visualisasi data mahasiswa dan dosen dengan memanfaatkan Highchart. Jurnal Manajemen Informasi, 5(2), 93–98.

Syaripul, R. (2016). Visualisasi data interaktif data terbuka pemerintah Provinsi DKI Jakarta: Topik ekonomi dan keuangan daerah. Jurnal Sistem Informasi, 12(2), 82–89.

Turban, E., Sharda, R., & Delen, D. (2010). Decision support and business intelligence systems. Pearson Education.

Yumni, S. Z., & Widowati, W. (2021). Implementasi Microsoft Power BI dalam memantau kehadiran dan transportasi pegawai. Jurnal Sains dan Edukasi Sains, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.24246/juses.v4i1p1-8

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Sasha Safira Nuraini, Azzumardi Mubarok Romadhoni, Muhammad Akmal Faris Taqiyuddin, & Ma’had Wicaksono. (2025). Pemanfaatan Visualisasi Data dalam Business Intelligence untuk Strategi Bisnis Perusahaan Retail. Jurnal Manuhara : Pusat Penelitian Ilmu Manajemen Dan Bisnis, 3(3), 234–243. https://doi.org/10.61132/manuhara.v3i3.1992

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.