Pengaruh Relationship Marketing Dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening

Studi Kasus Pada Katering Zahdan Kamal Sentosa

Authors

  • Ainul Musyafiah Universitas Muhadi Setiabudi
  • Roby Setiadi Universitas Muhadi Setiabudi
  • Syariefful Ikhwan Universitas Muhadi Setiabudi

DOI:

https://doi.org/10.61132/rimba.v1i3.295

Keywords:

Relationship Marketing, Product Quality, Customer Loyalty, Consumer Satisfaction

Abstract

The research aims to find out how relationship marketing and product quality influence customer loyalty through customer satisfaction at Zahdan Kamal Sentosa catering. This research a quantitative descriptive research type using AMOS 22 Structural Equating Modelling (SEM) analysis. The population used in this research is catering customer in 2022 with a total of 143 respondents. The results showed that relationship marketing had a positive effect on cunsomer satisfaction and customer loyalty with a CR value of 2.279 and 2.958 (CR ≥ 1.96) respectively and a probability value of 0.003 and 0.023 (P ≤ 0.05).  Product quality variable has a positive effect on customer satisfaction with a CR value 2.867 (CR ≥ 1.96) and the probability value is 0.004 (p ≤ 0.05). The product quality variable does not have a positive effect on customer loyalty because the CR value is 1.239 (CR ≤ 1.96) and the probability is 0.215 (p ≥ 0.05). the consumer satisfaction variable has a positive effect on loyalty customer with a CR value of 2.294 (CR ≥ 1.96) and a probability value of 0.022 (p ≤ 0.05).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, Syariefful Ikhwan, dkk (2021). Analisis Pengaruh Kepuasan Pelanggan Melalui Kualitas Produk Tape Ketan Daun Jeruk. Journal of Economics and Management (JECMA).

Amarta, C. D., Wardaya, A., Nugroho, A. V., & Setiawan, P. A. (2022). Strategi Pemasaran Digital Dan Kualitas Produk Untuk Mendapatkan Loyalitas Pelanggan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6)

Amelia, S. L., & Widiyanto. (2019). Pengaruh relationship marketing dan kualitas pelayanan terhadap loyalitas pelanggan melalui kepuasan pelanggan (studi pada pelanggan Pt. Nasmoco Pemuda Semarang Bagian Servis). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 9(1).

Armayanti, A. S. (2019). Analisis Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan Citra Merek Pada Kepuasan Pelanggan Di Klinik Kecantikan Dan Pengaruhnya Terhadap Loyalitas Pelanggan. E-Proceeding Of Management, 6(1).

Aziz, Y. H. (2019). Analisis Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Word of Mouth (WOM) sebagai Variabel intervening Pada Es Coklat Ndeso di Taman Paseban Bantul. STIE Widya Wiwaha.

Dahlan, J., Almana, L. O., & Supriaddin, N. (2022). Mediasi Kepuasan Pelanggan Pada Pengaruh Relationship Marketing Dan Gaya Hidup Terhadap Loyalitas

Fathullah, Fiki & Syariefful Ikhwan dkk (2023) Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan terhadap Loyalitas Nasabah Koperasi Tama dengan Religiusitas sebagai Variabel Moderator (Studi Kasus di Koperasi Tama). Journal of Economic, Management and Enterpreneurship Research (JECMER).

Keller, K., & Amstrong, G. (2016). Principles of marketing: 16 th Edition. Pearson Education Limited

Kotler, Philip, & Gary Amstrong. (2012). Prinsip-Prinsip Pemasaran, Edisi 13. Jakarta: Erlangga

Nurbakti, R., Beddu, M., & Runtu, M. R. G. (n.d.). Pengaruh Relationship Marketing Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada PT JNE Express Cabang Makassar.

Pratama, Z. A. S. (2019). Pengaruh Relationship Marketing Terhadap Loyalitas Pelanggan dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Varibel Mediasi. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB Universitas Brawijaya, 8(1).

Riono, S. B., Harini, D., Syaifulloh, M., & Utami, S. N. (2020). Analisis Pelayanan Publik Dan Relationship Marketing Terhadap Loyalitas Nasabah Di Bank Perkreditan Rakyat Muhadi Setia Budi (Bpr Msb) Kabupaten Brebes.

Tan, S. & Putu. (2020b). Pengaruh Fasilitas Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pt. Wisley Golf & Sport Centre. Jurnal Ilmiah Maksitek1, 5(2), 110–118.

Tatangin, A. E., Ogi, I., & Loindong, S. S. R. (2017). Pengaruh Servicescape Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Rumah Makan Mie Medan 99 Manado. Jurnal Emba, 5(2), 811–820.

Widayatma, C.P., Lestari, S.P. (2018) Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Konsumen Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Rifa Kuliner Kendal) Jurnal Ilmia Serat Acitya, 7(3).

Widyaningrum, I. D. (2020a). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap epuasan Dan Loyalitas Pelanggan Hotel Luminor Manggan Besar Jakarta Barat. Jurnal STEI Ekonomi, XX(XX), 1–22.

Wirapraja, A., Sudarso, A., Mardia, Tojiri, M. Y., Parulian, H. M., Sulasih, & Lalu, A. P. (2021). Manajemen Pemasaran Perusahaan. Yayasan Kita Menulis

Downloads

Published

2023-08-30

How to Cite

Ainul Musyafiah, Roby Setiadi, & Syariefful Ikhwan. (2023). Pengaruh Relationship Marketing Dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening : Studi Kasus Pada Katering Zahdan Kamal Sentosa. Jurnal Rimba : Riset Ilmu Manajemen Bisnis dan Akuntansi, 1(3), 289–299. https://doi.org/10.61132/rimba.v1i3.295

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.