Pengaruh Kemudahan dan Keamanan Terhadap Kepuasaan Layanan Moble Banking Bank Sumsel Babel Syariah

( Studi pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam )

Authors

  • Serli Serli Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Hilaliyah Hilaliyah Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Lidia Desiana Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.61132/maeswara.v2i6.1451

Keywords:

Mobile banking, customer satisfaction, ease of use, security, Bank Sumsel Babel Syariah

Abstract

This study analyzes the influence of ease of use and security on customer satisfaction with the mobile banking services of Bank Sumsel Babel Syariah, particularly among students of the Faculty of Islamic Economics and Business at UIN Raden Fatah Palembang. Using a quantitative approach, data were collected through questionnaires from 100 respondents. The results indicate that ease of use does not have a significant effect, while security has a positive and significant impact. Collectively, ease of use, security, and trust contribute 78.5% to customer satisfaction variability. The study recommends enhancing security systems and usability of the mobile banking application, as well as educating customers on safe usage practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. M., Hariyati, T., Pratiwi, M. Y., & Afifah, S. (2022). Metodologi penelitian kuantitatif dan penerapannya dalam penelitian. Education Journal, 2(2), 1–6.

Asgar, A., Jaatsiyah Fath Falaq Am Nur, & Mohd Shahril. (2023). Analisis pendekatan stimulus-organism-response terhadap adopsi m-banking syariah dengan artificial intelligence: Sebuah bukti empiris generasi Z. Jurnal Magister Ekonomi Syariah, 2(2), 33–48. https://doi.org/10.14421/jmes.2023.022-02

Berlianti, D. F., Abid, A. A., & Ruby, A. C. (2024). Metode penelitian kuantitatif pendekatan ilmiah untuk analisis data. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(3), 1861–1864.

Handinisari, H., Muhlisin, S., & Yono, Y. (2022). Pengaruh keamanan, kemudahan dan kepercayaan nasabah bank syariah Indonesia terhadap minat bertransaksi menggunakan layanan mobile banking. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 4(3), 818–828. https://doi.org/10.47467/elmal.v4i3.2076

Junaedi, E., & Neneng, N. (2023). Pengaruh persepsi manfaat, keamanan dan kemudahan terhadap minat nasabah menggunakan layanan mobile banking pada PT. Bank Syariah Indonesia di Tangerang. I-BEST: Islamic Banking & Economic Law Studies, 2(1), 13–32. https://doi.org/10.36769/ibest.v2i1.338

Kamarudin, J., Nursiah, N., & ... (2022a). Pengaruh faktor kemudahan, keamanan, dan risiko terhadap kepuasan nasabah dalam menggunakan mobile banking (studi kasus pada nasabah BRI Kabupaten Mamuju). FORECASTING: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 1(2), 11–18.

Lukman, S. (2023). JEKSya Jurnal Ekonomi dan Keuangan Syariah, 2(2), 443–456.

Ramayani, A. H., & Early, R. K. (2020). Pengaruh kepercayaan, keamanan, manfaat dan kemudahan terhadap penggunaan mobile banking. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(2), 93–108. https://doi.org/10.32505/jim.v2i2.2638

Sembiring, S. M. R., Kesuma, S. A., Risanty, & Sembiring, M. S. (2023). Systematic literature review: Implementation of mobile banking. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Digital, 2(2), 531–546. https://doi.org/10.55927/ministal.v2i2.2987

Setiawan, A., Belianti, R. A., & Wulandari, T. (2023). Analisis technology acceptance model terhadap perilaku pengguna mobile banking di Surakarta. Journal of Economics and Business Research (JUEBIR), 2(1), 126–132. https://doi.org/10.22515/juebir.v2i1.6892

Sulmi, A. A. K., Awaluddin, M., Gani, I., & Kara, M. (2021). Pengaruh persepsi kegunaan, kemudahan, dan keamanan terhadap minat menggunakan layanan mobile banking (studi empiris pada mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Alauddin Makassar). Islamic Banking, Economic and Financial Journal, 1(2), 60.

Wicaksono, S. R. (2022). Teori dasar technology acceptance model. (Issue March). https://doi.org/10.5281/zenodo.7754254

Wijaya, J. P., & Sri, D. (2023). Pengaruh persepsi kebermanfaatan, persepsi kemudahan, dan persepsi risiko terhadap minat penggunaan mobile banking pada UMKM di Kota Palembang. Jurnal Informasi Akuntansi (JIA), 2(1), 1–18. https://doi.org/10.32524/jia.v2i1.840

Wulandari, W., Japarianto, E., & Tandijaya, T. N. B. (2022). Penerapan technology acceptance model (TAM) terhadap perilaku konsumen mobile banking di Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran, 16(2), 126–132. https://doi.org/10.9744/pemasaran.16.2.126-132

Zakaria, Nugraha. (2020). Pengaruh pelayanan m-banking terhadap kepuasan. 6, 101–118.

Downloads

Published

2024-12-16

How to Cite

Serli Serli, Hilaliyah Hilaliyah, & Lidia Desiana. (2024). Pengaruh Kemudahan dan Keamanan Terhadap Kepuasaan Layanan Moble Banking Bank Sumsel Babel Syariah: ( Studi pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam ). Maeswara : Jurnal Riset Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 2(6), 62–78. https://doi.org/10.61132/maeswara.v2i6.1451

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.