Pengaruh Pemanfaatan Mobile Banking Dan Kualitas Pelayanan Pada Bank BRI Cabang Bengkayang Terhadap Kepuasan Nasabah
DOI:
https://doi.org/10.61132/manuhara.v1i4.163Keywords:
Mobile Banking, ServiceAbstract
This study aims to determine the effect of mobile banking and services on BRI Bank customer satisfaction. The sampling technique used in this study was purposive sampling technique, which was chosen because the researcher used his own judgment in selecting members of the population who were considered to be able to provide information, and the number of samples used was 150 respondents. The research results were collected through a questionnaire which was processed and analyzed using multiple regression analysis. The data quality test in this study is the Person Correlation validity test, the reliability test uses Cronbach Alpha. For the classic assumption test using the normality test,. For the hypothesis test used in this study, namely multiple linear regression, t test and determination coefficient (R2 test). The results of this study indicate that mobile banking and service have a positive and significant effect on BRI Bank customer satisfaction.
Downloads
References
Afghani,M.F., & Yulianti, E. (2017). Pengaruh Kepercayaan, Keamanan, Persepsi Risik, Serta Kesadaran Nasabah Terhadap Adopsi E-Banking Di Bank Bri Surabaya. Journal of Business & Banking, 6(1), 113. https://doi.org/10.14414/j bb.v6i1.898
Alessandra,O., & Ramadhanti, A. (2022). Upaya Meningkatkan Pengetahuan Masyarakat Tentang Pembukaan Rekening Melalui Digital Banking Di Bank Syariah Indonesia (Bsi) Kepahiang Skripsi Diajukan untuk Memenuhi Syarat-syarat Guna Memperoleh Gelar Sarjana (S1) Dalam Ilmu Perbankan Syariah.
Anggita ningsih, R. (2021). Pengaruh Faktor- FaktorI nternal Dan Eksternal Nasabah Terhadap Penggunaan Brimo (Bri Mobile Banking) Dimasa Pandemi Covid-19 Di Bank Bri Unit Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Pengaruh Faktor-Faktor Internal Dan Eksternal Nasabah Terhadap Penggunaan Bri.
Bhuono dan Agung Nugroho. Strategi Jitu Memilih Metode Statistik Penelitiandengan SPSS. Yogyakarta: C.V. Andi Offset, 2005.
Asbar, Y., &Saptari, M. A. (2017). Analisa Dalam Mengukur Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Menggunakan Metode PIECES. Jurnal Visioner& Strategis, 6(2), 39–47.
Febrima Zulkarnain, N. Z. (2019). Analisis Persepsi Manfaat Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Dan Adopsi Internet Banking Pada Pt. BankRakyat Indonesia (Persero) Tbk, Cabang Pangkalan Kerinci. Jurnal TepakManajemenBisnis,XI(Vol11,No2(2019)),322. https://ejournal.unri.ac.id/index.php/JTMB/article/view/7441
Fitria,A., & Munawar, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Internet Banking, Mobile Banking Dan SMS Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Bank BNI. Jurnal Informatika Kesatuan, 1(1), 43–52. https://doi.org/10.37641/jikes.v1i1.406
Ghozali, Imam. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: Universitas Diponegoro, 2016.
Ghufron, M. N. Dan R. Risnawita. Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar- RuzzMedia, 2010.
Hadi, A. Chairul. Corporate Social Responsibility dan Zakat Perusahaan dalam Perspektif Hukum Ekonomi Islam. Vol. XVI, No. 2. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 2016.
Heldalina. Analisis Pengaruh Service Quality terhadap Customer Satisfaction Bank Syariah (Studi pada PT Bank Muamalat Indonesia dan PT Bank SyariahMandiri di Kota Banjarmasin). Jurnal Intekna. Vol. 16, No. 1. Banjarmasin:PoliteknikNegeri Banjarmasin, 2016.
Kurniaputra, A. Y., & Nurhadi, M. (2018). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Risiko Dan Manfaat Terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Mobile Banking Bri Di Surabaya. Journal of Business & Banking, 8(1), 109– 120. https://doi.org/10.14414/jbb.v8i1.1557
Marlina, A., & Bimo, W. A. (2018). Digitalisasasi Bank Terhadap Peningkatan Pelayanan Dan Kepuasan Nasabah Bank. Inovator, 7(1), 14. https://doi.org/1 0.32832/inovator.v7i1.1458
Nofiani, P.W., & Mursid, M.C. (2021). Pentingnya Perilaku Organisasi Dan Strategi Pemasaran Dalam Menghadapi Persaingan Bisnis di Era Digital. Jurnal Logistik Bisnis, 11(2), 71–77. https://ejurnal.poltekpos.ac.id/index.php/logistik/article/view/1563
Naqvy, Syeh Nawab. Etika dan Ilmu Ekonomi Suatu Sintesa Islam. Bandung: Mizan 1996. Natalia, Merry. Lina Salim. Citra Perusahaan, Kegiatan CSR,Loyalitas Debitur dengan Mediasi Kepuasan dan Kepercayaan Debitur. Prodi Magister Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya.
Nawawi, Ismail. Perbankan Syariah Isu- isu Manajemen Fiqh Muamalah Pengkayaan Teori menuju Praktik. Cet. 1. Surabaya: VIV Press, 2011.
Niswah, Shofatun. Pengaruh Islamic Banking Service Quality, Citra Merek danKepercayaan terhadap Loyalitas Nasabah di Bank Syariah Mandiri (StudiKasus Produk Tabungan Bank Syariah Mandiri Daerah Jakarta dan Banten). Jakarta: UINSyarifHidayatullah Jakarta, 2017.
Nursanti, Septian Diah. “Pengaruh Implementasi CorporateSocialResponsibilitydan Citra Perbankan terhadap Loyalitas Nasabah (Studi Kasus PT. Bank Rakyat Indonesia Syariah Kantor Cabang Pembantu Ungaran)”. Salatiga:
Octavia,R. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Pt. Bank Index Lampung. Jurnal Manajemen Pemasaran, 13(1), 35–39. https://doi.org/10.9744/pemasaran.13.1.35-39
Reza,V., Snapp, P., Dalam, E., Di, I.M.A., Socialization, A., Cadger, O.F., To, M., Cadger, S., Programpadang, R., Hukum, F., Hatta, U. B. U. B., Sipil, F.T., Hatta, U.B.U.B., Danilo Gomesde Arruda, Bustamam, N., Suryani,S., Nasution, M.S., Prayitno, B., Rois, I.,… Rezekiana, L. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan E-Banking Terhadap Kepuasan Nasabah. In Bussiness Lawbinus (Vol. 7, Issue 2 ). http://repository.radenintan.ac.id/11375/1/PERPUSPUSAT.pdf%0Ahttp://business-law.binus.ac.id/2015/10/08/pariwisata-syariah/%0Ahttps://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi- results%0https://journal.uir.ac.id/index.php/kiat/article/view/8839
Sharif, Muhammad Chaudhry. Sistem Ekonomi Islam Prinsip Dasar. Cet. 1. Jakarta: Prenada Media Group, 2012.
Sugiyono. Metode Penelitian dan Pengembangan Research and Development. Bandung: Alfabeta, 2015.
Sugiyono. Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2009.
Sari, S. T. S. P., & Putra, Y. E. (2020). Analisis Perbandingan Rasio Rentabilitas Pada Bank Mandiri Tahun 2017-2019. Keuangan Dan Perbankan, 1– 12. https://osf.io/preprints/v3hba/
Siam, A. Z. (2006). Roleofthe Electronic Banking Services on the Profit sof Jordanian Banks. American Journal of Applied Sciences, 3(9), 1999–2004. https://doi.org/10.3844/ajassp.2006.1999.2004
Simanullang, F., Siagian, E.M., & Manurung, H. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Layanan Bri Mobile Terhadap Kepuaan Nasabah Pada. Pt. Bank Rakyat Indonesia, Tbk Unit Lintongnihuta. Jurnal Ilmiah Socio Secretum, Volume 9N, 221–232.
Tjiptono, Fandy dan Gregorius Chandra. Service Quality and Satisfaction. Yogyakarta: Andi,2005.
Tjokrowibowo, Laura. Analisis Pengaruh Citra Perusahaan dan Kualitas Layanan terhadap Kepuasan Pelanggan Dalam Rangka Membangun Minat Transaksi Ulang (Studi PT. Phillip Securities Indonesia Cabang Semarang). Jurnal Sains Pemasaran Indonesia. Vol. XII, No. 2. 2013.
Yovita, D., & Resindra Widya, P. (2021). Implementasi Model Penerimaan Teknologi Dalam Mengukur Kepuasan Konsumen [Studi Pada Pengguna BRI Mobile di Bengkayang]. Borobudur Management Review, 1(2), 141–159.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Manuhara : Pusat Penelitian Ilmu Manajemen dan Bisnis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.